Nieudolna rekrutacja może zniszczyć biznes
Prowadząc jakąkolwiek działalność biznesową należy pamiętać, że wszystkie nasze poczynania w mniejszym lub większym stopniu odbijają się na naszej marce czyli tym, jak postrzegają nas potencjalni klienci, pracownicy i partnerzy. Zasada ta dotyczy również procesu rekrutacji, który w znaczący sposób wpływa na budowanie wizerunku firmy.
Kiepski początek
Proces rekrutacji pracowników zaczyna się już w momencie tworzenia oferty o pracę. Pozornie może się zdawać, że napisanie takiego ogłoszenia nie powinno sprawiać większych trudności. W końcu zwykle oczekiwania co do kompetencji wymarzonego pracownika definiuje jego przyszły bezpośredni przełożony, a warunki finansowe określa dział finansowy, więc osoba zajmująca się rekrutacją musi jedynie nadać temu odpowiednią formę. Okazuje się jednak, że wielu rekruterów ma z tym problem. Przez to np. oczekiwania dotyczące wiedzy i umiejętności okazują się niezgodne z faktycznymi, co wychodzi na jaw dopiero podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Nierzadko stworzona naprędce oferta wypełniona jest standardowymi formułkami o “młodym i dynamicznie rozwijającym się zespole”, co utrudnia wyłowienie informacji, które są kluczowe w komunikacji pomiędzy kandydatem oraz pracodawcą. Równie często popełnianym błędem jest nie podawanie informacji o wynagrodzeniu na danym stanowisku, nawet w postaci widełek płacowych, przez co wielu kandydatów rezygnuje z aplikowania, a ci, którzy się zgłaszają, często rezygnują po uzyskaniu tej informacji na rozmowie, lub okazują się kandydatami niekompetentnymi. W ten sposób zostaje zmarnowany czas obu stron, a cały proces rekrutacyjny zostaje przeciągnięty.
Po fakcie
Poprawne przeprowadzenie rozmowy rekrutacyjnej to temat rzeka. Istnieje jednak podstawowa zasada, według której należy postępować, polegająca na wzajemnym szacunku. Kandydat szukając zatrudnienia i odpowiadając na ogłoszenie poświęca swój czas. Tymczasem firmy często w ogóle nie odpowiadają na nadesłane aplikacje. Chodzi tutaj o krótką informację zwrotną, czy rekruter otrzymał wiadomość i czy CV zostało włączone do procesu rekrutacyjnego. W ten sposób wyrażamy uprzejmość i podziękowanie za zainteresowanie ogłoszeniem. Feedback jest ważny na każdym etapie rekrutacji. Kandydata należy informować na bieżąco o postępach procesu. Również niezależnie od wyniku rekrutacji należy podziękować kandydatowi i w razie potrzeby poinformować, co może zrobić, żeby następnym razem wypaść lepiej. W końcu osoba taka może wrócić po jakimś czasie z uzupełnionymi brakami w kompetencjach i staż się właśnie poszukiwanym idealnym pracownikiem.
Karma wraca
Pojawia się pytanie, po co to wszystko? W końcu wszystkie te uprzejmości i dodatkowe informacje zabierają cenny czas, a to kosztuje i opóźnia znalezienie potrzebnego pracownika. Nie wolno jednak zapominać, że sposób, w jaki przeprowadzimy proces rekrutacyjny buduje naszą markę. A błędy i zaniedbania mogą wrócić do nas rykoszetem. Kandydaci zrażeni niekompetentnymi rekruterami nie będą już chcieli pracować w firmie i aplikować do niej powtórnie, a z czasem negatywny wizerunek firmy utrwali się na rynku. Nieprzychylna opinia o firmie jako pracodawcy budowana przez złą rekrutację z czasem wpłynąć może także negatywnie na kupno produktów lub korzystanie z usług danej firmy. Z badań ManpowerGroup wynika, że aż 57% osób mniej chętniej korzysta z oferty firmy, jeśli ich znajomi mieli złe doświadczenia z nią związane na dowolnym polu. I działa to również w drugą stronę, 56% okazuje się bardziej zainteresowanych pracą w firmie, jeśli używa jej produktów lub usług.
To wszystko pokazuje, jak bardzo istotna jest poprawnie przeprowadzona rekrutacja. Dlatego, jeśli nie posiadamy własnych profesjonalnych rekruterów, warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji rekrutacyjnej. Daje to pewność odpowiedniego podejścia do kandydatów i gwarancję pozyskania wartościowych pracowników.