O motywacji słów kilka

Zdaje się, że w czasach coachów osobistych i wszelkich mądrości, które można znaleźć w internecie, o motywacji powiedziano już wszystko. Jednak wciąż widać, że wiele firm ma duże problemy z motywowaniem swoich pracowników. A jest to szczególnie ważne przy realiach aktualnie panujących na rynku pracy, gdzie występuje silny deficyt specjalistów, który pozwala wielu pracownikom na regularne zmiany pracy. Kluczem do zatrzymania personelu w organizacji jest właśnie odpowiedni system motywowania.

pracownikPieniądze to podstawa

Po latach biedy, jakie panowały w okresie ustroju komunistycznego, Polacy pracując, chcieli przede wszystkim dobrze zarabiać. Nic dziwnego, że głównym motywatorem przez długi czas było właśnie wynagrodzenie. Aktualnie można mówić o tym, że płaca nie jest już najważniejsza. Oczywiście musi być sprawiedliwa i nie powinna być zaniżona w porównaniu średniej stawki w innych firmach, jednak pensja przestała być podstawowym i jedynym priorytetem. Coraz większą wagę przypisuje się możliwości rozwoju, dodatkom pozapłacowym i atmosferze panującej w miejscu pracy.

Potrzeby indywidualne

Oczywiście nie da się stworzyć systemu wynagradzania, który będzie idealny dla każdego. Są ludzie, dla których pieniądze są najważniejsze, więc dodatkowe premie będą dla nich najbardziej motywujące. Inni będą chcieli mieć w pracy drugi dom, więc kontakty z kolegami, wygodne biuro i integracja po godzinach sprawią, że nie będą chcieli zmieniać pracodawcy. Dla jeszcze innych ludzi najważniejsza jest rodzina, więc docenią prywatną opiekę medyczną i elastyczne godziny pracy. Dlatego tak istotne jest, żeby poznać indywidualne potrzeby swoich pracowników i do nich dostosować system motywacyjny.

Pytania i odpowiedzi

Żeby poznać te potrzeby w sposób taki, który umożliwi wyciągnięcie konkretnych wniosków, trzeba zadawać odpowiednie pytania i robić to w odpowiedni sposób. Na uzyskanie takich odpowiedzi pozwala m.in. badanie satysfakcji pracowników. Można je stosować regularnie poprzez ankiety ewaluacyjne, ale można przeprowadzić także, planując zmiany w organizacji lub po ich wprowadzeniu, żeby zmierzyć ich efekty. Składają się one z pytań sprawdzających poziom zadowolenia pracowników z sytuacji zarówno swojej, jak i firmy w różnych aspektach. Pozwala to na poznanie struktury priorytetów personelu lub postępy w zwiększaniu satysfakcji pracowniczej.

Wpływ na działanie firmy to jeden z najbardziej motywujących czynników dla osób zatrudnionych. Gdy ludzie zauważą, że ich sytuacja zmienia się zgodnie z tym, co deklarują w regularnych badaniach, z pewnością poczują się znacznie bardziej przynależni do organizacji, a to zwiększy ich lojalność i zmniejszy tym samym rotację kadrową.

You may also like...