Po pierwsze – informuj
Dobre imię firmy zależy od wielu czynników – jakości usług/produktów, efektywnego systemu pracy czy podejścia do klienta. Na wizerunku firmy zaważyć może także sposób traktowania pracowników – ich dobrostan powinien być filarem, na którym buduje się sprawne przedsiębiorstwo. W końcu zadowolony pracownik to nie tylko pracownik bardziej produktywny, ale także bardziej lojalny i godny zaufania. Warto więc o to zadbać – także u osób, które zatrudnione są jedynie na sezon.
Aby stworzyć dobrą atmosferę współpracy z pracownikiem sezonowym, warunki jego pracy należy określić już na wstępie – najlepiej przy ogłoszeniu. Jakie kwestie dobrze poruszyć w ofercie?
Przede wszystkim długość zlecenia. Uściślenie ram czasowych współpracy powinno być absolutnym priorytetem pracodawcy. Dla pracowników zatrudnionych na sezon, określenie kiedy zaczyna, a kiedy kończy pracę jest rzeczą kluczową – często decydującą o podjęciu pracy. Aby mieć pewność, iż będzie dostępny od pierwszego, do ostatniego dnia, należy poinformować go szczegółowo o długości zlecenia. Oszczędzi to firmie frustracji, niepewności, a w końcu szukania nowych pracowników w połowie czy pod koniec sezonu.
Nie mniej istotne jest dokładne określenie formy zatrudnienia. Może to być umowa o pracę na czas określony, umowa na zastępstwo, zlecenie lub dzieło. Tylko uczciwe przedstawienie rodzaju umowy da pewność, iż do rekrutacji przystąpią osoby faktycznie zainteresowane ofertą. Szczególnie, gdy określać będzie także wysokość wynagrodzenia. Choć dokładne informacje na temat stawki rzadko podawane są w ogłoszeniu, warto ten niczym nieuzasadniony trend przełamywać i stawkę podawać. Jeśli jednak firma nie decyduje się na upublicznienie takiej informacji, powinna być to pierwsza kwestia poruszona podczas rozmowy z zainteresowanym.
Choć wydaje się to oczywiste, oferta pracy musi być kompletna – jeśli pracownik powinien posiadać szczególne kompetencje lub spełnić dane wymagania, należy poinformować go już na wstępie. Książeczkę sanepidu w krótkim czasie pewnie i można zdobyć, gorzej jednak kiedy pracownik musi posiadać prawo jazdy. Szkoda tracić więc czas na przeglądanie CV osób nie spełniających choćby tak podstawowych wymagań.
W ofercie warto zawrzeć także informacje dotyczące systemu pracy oraz jej warunków. Pracownik powinien wiedzieć czy będzie pracować w weekendy, mobilnie, stacjonarnie lub na zmiany – w końcu nie każdy jest w stanie dobrze funkcjonować w takim trybie. W przypadku, gdy oferta dotyczy pracy wyjazdowej, należy jasno określić także kwestę zakwaterowania czy wyżywienia. Trudno przecież oczekiwać, aby ktoś decydował się podjąć pracę w obcym kraju, nie mając świadomości, czy po przyjeździe będzie miał gdzie się zatrzymać.
Atrakcyjność oferty zależy także od informacji na temat ewentualnych dodatków – premii, dodatków od nadgodzin czy pracy na nocnej zmianie – oraz perspektyw dalszego zatrudnienia. Praca na sezon to przecież świetny sposób na sprawdzenie pracownika oraz wyłowienie talentu. A w ten, jak wiadomo, warto inwestować!