Rekrutacja w języku liczb

Z narzędzi analitycznych korzysta się m.in. w marketingu i sprzedaży, zarówno w celu zmierzenia efektów pracy, jak i określania właściwego kierunku zmian. Czy na podobnej zasadzie dałoby się zastosować analitykę w rekrutacji? Okazuje się, że nie tylko się da, ale nawet należy. Rekrutacja na obecnym rynku pracownika jest bowiem nie lada wyzwaniem, a analityka znacznie ten proces ułatwia i przyspiesza.

Analityk Big DataProfil kandydata

Najważniejszym krokiem na drodze do usprawnienia rekrutacji jest stworzenie profilu kandydata, a także opisu jego stanowiska pracy. Najpierw wymieniamy pożądane cechy i kompetencje, a następnie przykładamy do nich skalę. Nasze wymagania dzielimy na te, które uważamy za niezbędne oraz te, które będą mile widziane. W przypadku niektórych umiejętności możemy od razu użyć liczb, np. znajomość języka (A1, A2, B1…), konkretny język programowania lub stopień biegłości w obsłudze danego programu. Tak skonstruowany opis idealnego kandydata będzie na tyle obiektywny, że pozwoli wyeliminować podejmowanie decyzji o zatrudnieniu w oparciu o niejasne przeczucie.

Poszukiwanie według wzoru

Jednym ze sposobów na usprawnienie procesu poszukiwania kandydatów jest skorzystanie z inteligentnych rozwiązań, takich jak specjalne programy do selekcji aplikacji. To analityczne narzędzia skanujące CV kandydatów i sortujące je według określonego klucza. W zależności od potrzeb, wyszukują one konkretne zwroty (np. „język francuski”, „Java”, „C++”).

Warto również poddać analizie dotychczasowe rekrutacje w firmie np. ile czasu zajęło nam znalezienie odpowiedniego pracownika, jaki był współczynnik odrzuceń (zarówno ile my osób odrzuciliśmy, jak i ilu kandydatów odrzuciło ofertę). Pozwoli nam to ustalić pewien wzór rekrutacji, którym możemy sugerować się podczas przyszłych procesów.

Moc twardych danych

Mimo, że HR kojarzy się przede wszystkim z procesami „miękkimi”, nie należy zapominać o mocy twardych danych, które można odnaleźć w absolutnie każdym procesie. Jeśli nie posiadamy wprawy w korzystaniu z narzędzi analitycznych i nie jesteśmy w stanie samodzielnie stworzyć opisu stanowiska i profilu kandydata, nawiążmy lepiej współpracę z profesjonalną agencją doradztwa personalnego. Eksperci nie tylko zaoszczędzą nasz czas, optymalizując rekrutację, ale także pomogą opracować wzory, z których będziemy mogli skorzystać w przyszłości.

You may also like...