Czego lepiej nie robić na rozmowie kwalifikacyjnej?

Rozmowa kwalifikacyjna, zwłaszcza pierwsza w zawodowej karierze, jest dla większości kandydatów bardzo stresująca. Każdy chce wypaść jak najlepiej w oczach potencjalnego pracodawcy, niestety często zbyt usilne chęci połączone ze stresem, przynoszą całkowicie odwrotny efekt. Poradników dotyczących przygotowania do rozmów kwalifikacyjnych niemało znajdziemy w internecie. My podpowiadamy, czego podczas rozmowy na pewno robić nie należy.

Rozmowa rekrutacyjnaNie spoufalaj się

Często kandydaci do pracy, zwłaszcza ci, którzy nie brali wcześniej udziału w procesie rekrutacyjnym, błędnie zakładają, że na rozmowie kwalifikacyjnej warto za wszelką cenę próbować przypodobać się przyszłemu pracodawcy. Niestety często takie myślenie prowadzi do próby spoufalania się z osobą rekrutującą. Naturalnie jest to odbierane negatywnie – rekrutacja pracowników to oficjalny proces, a zbyt poufałe zachowanie kandydata pokazuje jego brak profesjonalizmu. Nie należy zatem „przykrywać” stresu zbytnią pewnością siebie, gdyż wtedy łatwo przybrać ton bezceremonialny. Odpowiedni stosunek do przyszłego pracodawcy, a co za tym idzie solidne przygotowanie się do rozmowy to podstawa. To, że nam zależy i że utożsamiamy się z wartościami firmy, najlepiej pokażemy, wykazując się wiedzą nie tylko potrzebna na danym stanowisku pracy, ale także dotyczącą samego pracodawcy. 

Nie udawaj kogoś kim nie jesteś

Do rozmowy powinniśmy podejść z pokorą i szacunkiem do drugiej osoby, dlatego nie należy się wymądrzać i przerywać, gdy ktoś mówi. Wspominana już zbyt duża pewność siebie, może działać na naszą niekorzyść. Zwłaszcza, że w połączeniu ze stresem przybiera ona często wręcz karykaturalną formę. Lepiej dwa razy się zająknąć przez zdenerwowanie, niż sztucznie kreować się na „zdobywcę świata” i nie dopuszczać rozmówcy do słowa. Warto przygotować się do opowiedzenia o swoich wadach (na rozmowach kwalifikacyjnych dość często pada takie pytanie). Dobrze odbierane jest stwierdzenie, iż posiadamy jakieś wady, ale także pokazanie sposobu, w jaki sobie z nimi radzimy. Ludzie idealni nie istnieją i specjaliści HR to wiedzą. 

Panowanie nad sobą w sytuacjach stresowych, to umiejętność, która jest ceniona wszędzie. Jednocześnie warto pokazać, że jest się osobą zaangażowaną. Pod żadnym pozorem nie zwiewaj i nie patrz nerwowo na zegarek czy telefon. To jak się będziemy zachowywać na rozmowie, daje pracodawcy wstępne wyobrażenie o tym, czego może się po nas spodziewać, kiedy pojawi się stres w pracy.

You may also like...