Badanie Insights – psychozabawa czy budowanie siły zespołu?
Nowoczesne badania w branży HR są osią napędową sprawnie działających i skutecznych działów personalnych. Każdy profesjonalista HR trzyma rękę na pulsie, stara się być na bieżąco i stale zwiększa arsenał swoich narzędzi. Jednym z nich jest unikalna metodologia badania osobowości Insight Discovery.
Badanie Insights – po co i w jaki sposób

Pokrótce służy ono do budowania silnych relacji w zespole i stawia na komunikację międzyludzką. Metodologia tak opiera się na wyodrębnieniu czterech cech osobowości i przypisaniu do niej odrębnych kolorów. Jak łatwo się domyśleć, chodzi o przypisanie danego typu osobowości do badanej osoby. Jak zostało już wspomniane, nie chodzi tu o zwykłą psychozabawę, ale o budowę siły zespołu. Każdy team składa się różnych osób, z których każda posiada indywidualny charakter, motywacje, oczekiwania i schematy działań. Paradoksalnie te różnice przekładają się na siłę i perspektywę sukcesów zawodowych. Samo badania sprzyja rozwojowi zarówno zespołu jako całości, jak również każdego z członków z osobna.
Kolorowe osobowości
W oparciu o kwestionariusz możliwe jest określenie do jakiego koloru lub kolorów pasuje dana osoba – czyli jaki zespół cech najbardziej jej odpowiada. Kolor niebieski to osoby analityczne, rozważne, precyzyjne, a przy tym dociekliwe. Zielony odpowiada za takie cechy jak troskliwość, wsparcie, cierpliwość oraz wyciszenie i harmonię. Z kolei żółty to ekspresja, dynamika, towarzyskość, entuzjazm i spontaniczność. Na koniec osoby przypisane do koloru czerwonego wyróżnia chęć rywalizacji, determinacja i zdecydowanie, orientacja na cele i stawianie sobie i innym wysokich wymagań.
Dzięki badaniu insight możliwe jest określenie aż ośmiu typów osobowości i zdefiniowanie odpowiadających im kompetencji psychologicznych. Wynik to prosta wizualizacja w postaci diagramu kołowego – ułatwia to późniejszą analizą. Badanie poprawia funkcjonowanie zespołu, usprawnia komunikację, pozwala na wskazanie słabych i mocnych stron oraz motywuje. Dodatkowo uświadamia osobom kierującym zespołami ich rolę oraz pozwala poznać, a czasem odnaleźć ich indywidualny styl.
Kiedy warto skorzystać?
W zasadzie każda chwila jest dobra na przeprowadzenie badania insights, bo poprawa komunikacji i efektywności zespołu nikomu nie zaszkodzi. Szczególnie warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji doradztwa personalnego zajmującej się tym zawodowo wtedy, kiedy czujemy że w zespole coś jest nie tak. Najczęściej, gdy obserwujemy konflikty, wzajemne animozje, starcia silnych osobowości, ale też brak motywacji i spadek zadowolenia z realizowanych projektów.