Znaczenie Personal Brandingu w procesie rekrutacji

Podobno nie da się dwa razy zrobić pierwszego wrażenia. W tym przewrotnym stwierdzeniu jest sporo prawdy, a dotyczy to zarówno naszego życia prywatnego, jak i zawodowego. Niestety pomimo całego obiektywizmu i profesjonalizmu wszyscy jesteśmy tylko ludźmi i podświadomie oceniamy innych już przy pierwszym kontakcie. Te kluczowe pierwsze sekundy potrafią rzutować na całą ocenę człowieka i to jak jest później postrzegany i traktowany.

Budowanie wizerunku krok po kroku

Dlatego warto uprzedzać fakty i pomyśleć o swoim wizerunku i autopromocji. Jak zwykle w biznesie istnieje na to fachowe określenie, czyli personal branding. Pod tym pojęciem kryje się szereg działań podejmowanych w celu budowy własnego wizerunku. Dotyczy to głównie naszego profilu zawodowego zarówno w biznesie, jak i w sferze publicznej. 

Jedną z pierwszych aktywności, w których przyda nam się przemyślany personal branding to poszukiwanie pracy. Zgodnie z doktryną “wyróżnij się – lub zgiń!” musimy wybić się z tłumu. Czasem bowiem nawet kilkuset kandydatów aplikuje na jedno stanowisko, nic więc dziwnego, że trzeba się postarać, aby zostać zauważonym. Budowanie własnego wizerunku powinno opierać się na solidnych podstawach, czyli analizie naszych rzeczywistych umiejętności, mocnych i słabych stron. Dzięki temu na kolejnym etapie rekrutacji będziemy w stanie przedstawić swoje kompetencje we właściwy sposób. Przyda się też analiza porównawcza, czyli mówiąc wprost przyjrzenie się bliżej profilom osób, które odniosły już sukces w danej branży i mogą być dla nas wzorem.

Dlaczego warto?

W branży HR wszystko, o czym wspomnieliśmy wyżej bywa nazywane często employee brandingiem. W skrócie są to długofalowe działania na gruncie zawodowym, które wpływają na ocenę pracownika przez aktualnych i potencjalnych pracodawców. Z jednej strony opiera się to na odpowiedniej selekcji ofert pracy dopasowanej do umiejętności i doświadczenia, a z drugiej kreowaniem wizerunku na portalach zawodowych i udział w eventach branżowych. Odpowiednio zaplanowane i konsekwentnie prowadzone działania wcześniej, czy później zaowocują kontaktem ze strony head huntera, ciekawą ofertą pracy i atrakcyjnym wynagrodzeniem.

Dziś personal branding jest powszechnie stosowanym narzędziem, szczególnie wśród rekruterów. Dzięki niemu osiągają oni lepsze wyniki w prowadzonych postępowaniach rekrutacyjnych i stale budują i umacniają własną markę. Nie bez znaczenia są działania prowadzone przez rekrutera w mediach społecznościowych, które są wręcz do tego stworzone, a ponadto ułatwiają kontakt z kandydatami. 

Świadome budowanie i rozwój marki osobistej jest coraz powszechniejszym zjawiskiem również w naszym kraju. Ma na to wpływ stabilny rynek i wysoka świadomość samych specjalistów oraz pracodawców.

You may also like...