Ciągnij za język – jak skutecznie sprawdzić kompetencje językowe
Wydawało się, że pracownik na rozmowie kwalifikacyjnej jest poliglotą, a w praktyce ledwie duka w obcym języku. Dlaczego tak się stało? Powodem jest źle przeprowadzona ocena umiejętności językowych kandydata. Pracodawco – nie daj się oszukać.
Jednym z punktów, który często pojawia się w ogłoszeniach o pracę jest znajomość języka obcego. Wiele firm otwiera się na zagraniczne rynki, a od dłuższego czasu w Polsce powstają nowe oddziały zagranicznych korporacji. Wszystkie te przedsiębiorstwa potrzebują pracowników posługujących się różnymi językami, często zupełnie egzotyczynymi – angielski to już podstawa.
Bajki w CV
Bez sprawdzenia kompetencji językowych kandydata nie da się zatrudnić właściwej osoby. Ubiegający się o pracę, często zamieszczają w CV informacje o swoich kompetencjach, jednak nie zawsze są one prawdziwe lub aktualne. Poza tym informacja „znajomość angielskiego na poziomie komunikatywnym” lub „średnio-zaawansowanym” właściwie nic nikomu nie mówi. Tylko sprawdzenie kandydata w praktyce podczas rozmowy pozwala ocenić jego kompetencje. Podobnie działają certyfikaty językowe, które zamydlają oczy rekruterom. Tu wystarczy sprawdzić datę przyznania takiego zaświadczenia – jeśli jest on wydany przed kilkoma laty, to można nabrać podejrzeń, co do faktycznych umiejętności kandydata.
Rozmowa kontrolowana
Często jednak bywa, że kandydat, który świetnie wypadł podczas rozmowy kwalifikacyjnej w realnej pracy ma problemy z porozumiewaniem się z klientami. Może to wynikać z kilku powodów. Po pierwsze wina może być po stronie rekrutera, który jedynie zadał mu podstawowe, szkolne pytania, np. o zainteresowania, czy powody, dla których chce tu pracować. Kandydaci zwykle są przygotowani na takie pytania, zresztą nie wymaga to wcale wielkich umiejętności. Pozwala jedynie sprawdzić wymowę i sposób formułowania zdań. Z drugiej strony, gdy zapytamy o branżowe kwestie i specjalistyczne słownictwo, nasz kandydat może płynnie się wypowiadać, ale gdy przyjdzie swobodnie rozmawiać z klientem pojawią się problemy.
Przemyślane szkolenia
Jeśli nasza firma wkracza na zagraniczny rynek lub pozyskuje kontrahenta z innego państwa, to znajomość obcego języka będzie wymagana od większości zatrudnionych. Jak ocenić kompetencje językowe już pracujących w szeregach firmy osób, i co zrobić by stali się poliglotami? Najlepszym rozwiązaniem jest audyt językowy. Prowadzenie cyklicznej oceny znajomości języków obcych w firmie pozwoli na stałe monitorowanie tej sytuacji. Ważne jest, aby sprawdzać zarówno znajomość języka obcego w mowie i piśmie. Audyt pracowniczy to podstawowy sposób na uzyskanie informacji na temat zatrudnionych.
Dzięki temu będziemy w stanie sprawdzić, kto powinien zostać oddelegowany na szkolenie językowe. Firm oferujących takie usługi jest całe mnóstwo. Specjaliści zajmą się tym w odpowiedni sposób. Jednak może się okazać, ze po serii szkoleń pracownicy wciąż mają ten sam poziom komunikatywności. Bez kontrolowania efektów szkolenia, nie uzyskamy zamierzonego efektu. Najlepiej audyt językowy przeprowadzić przed pyzstąpieniem do szkolenia i tuż po nim, by najlepiej ocenić skuteczność kursów językowych. A jeśli to nie przynosi efektu, to czeka nas kolejny proces rekrutacyjny.