Czym, oprócz rekrutacji, zajmuje się HR-owiec?

Rekrutacja i selekcja pracowników – to drugie imię branży HR, prawda? Otóż, jak się okazuje – nie do końca! Bo chociaż prawdą jest, że HR-owcy dużą część swojego czasu poświęcają na pozyskanie odpowiednich pracowników, to mają oni przecież także inne ważne zadania. Ich efekty są być może mniej dostrzegalne gołym okiem, ale na dłuższa metę robią one dla firmy ogromną różnicę.

Czym na co dzień zajmują się HR-owcy? Jak wynika z badań opracowanych przez portal Pracuj.pl pod tytułem “HR-owca portret własny”, aż 95% specjalistów HR rzeczywiście zajmuje się rekrutacją. Do tego, 92% z nich przegląda i selekcjonuje wcześniej aplikacje, czyli studiuje nadsyłane przez kandydatów CV. Znalezienie kandydata do pracy to jednak dopiero wierzchołek góry lodowej – trzeba go jeszcze przecież utrzymać! I tym właśnie zajmują się HR-owcy, kiedy nie przeglądają CV i nie przeprowadzają rozmów. W zależności od tego, czy specjaliści HR pracują w “twardej” czy “miękkiej” odmianie tej branży, zajmują się oni w 79% sprawami kadrowymi, a w 77% – planowaniem i organizowaniem szkoleń dla pracowników.

Podział na różne rodzaje HR zasadny jest także w zależności od typu firmy, w której taki specjalista pracuje. Przykładowo, HR-owiec zatrudniony w zewnętrznej agencji doradztwa personalnego nie będzie zajmował się sprawami kadrowymi, ale do jego zadań należeć będzie praca dla klientów, taka jak przeprowadzanie sesji Development lub Assessment Centre, ocen rocznych lub innego rodzaju badań. HR-owiec zatrudniony z kolei w “firmie-matce” często będzie musiał borykać się z zadaniami typowo kadrowymi, jak rozliczanie płac, planowanie urlopów, kontaktowanie się z ZUS-em i Urzędem Skarbowym itd. Oprócz tego, do jego zadań (albo, w większej firmie, do zadań jego kolegi po fachu) należeć będzie też wspomniany aspekt “miękki”, czyli dbanie o szeroko pojęty rozwój zrekrutowanych pracowników. Będzie więc planował on szkolenia i współuczestniczył z zewnętrzną firmą HR w przeprowadzanych badaniach cyklicznych.

Wyraźnie widać więc, że HR-owiec często musi być “człowiekiem od wszystkiego”, co zdarza się szczególnie w niewielkich organizacjach, zatrudniających tylko jednego specjalistę HR. Jakie kompetencje powinna mieć więc taka osoba? Bardzo ważna jest doskonała organizacja pracy i zdolności administracyjne, ale obok tego, zwykle muszą pojawić się także umiejętności humanistyczne. W rozumieniu drugiego człowieka i ocenie jego zachowania (nie tylko podczas rekrutacji, ale np. także w czasie sesji DC) przydaje się zaś wykształcenie psychologiczne lub z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi.

You may also like...