Najcenniejsze klejnoty w korporacyjnej kopalni talentów. Jak je zdobyć i zatrzymać?
Skutki niedoboru pracowników odczuwalne są dziś dla pracodawców z niemal całego kraju. Najbardziej cierpią chyba jednak firmy produkcyjne, IT oraz centra usług wspólnych (powszechnie znane jako korporacje). Co pracodawcy tych firm mogą zrobić, by nie tylko odszukać i zdobyć, ale także zatrzymać wyjątkowo uzdolnionych pracowników? Wydaje się, że jedynym sensownym rozwiązaniem jest dziś “wyjście przed szereg” w kwestii rekrutacji pracowników.
Nie szukaj kandydata. Wykreuj go!
Jednym z najbardziej pomysłowych rozwiązań, jeśli chodzi o zdobywanie kandydatów do pracy, pochwalić się może firma Capgemini. Do jednego z jej oddziałów, postanowiono szukać potencjalnych pracowników w… opolskim liceum. Pomysłodawcy poszli jednak o krok dalej, niż tylko wręczenie uczniom ulotek i zachęcenie ich do zgłoszenia się za kilka lat. Jak powiedział Marcin Nowak, dyrektor centrum operacyjnego Capgemini Poland w rozmowie z portalem infoWire.pl:
Zdecydowaliśmy się otworzyć klasę patronacką w I Liceum Ogólnokształcącym. Uczymy profesjonalnej obsługi klienta, przekazujemy podstawową wiedzę z zakresu IT. Stawiamy również na naukę języków obcych. Kształcimy w końcu przyszłych pracowników sektora usług nowoczesnych.
Takie rozwiązanie z pewnością podoba się zarówno rodzicom pokolenia wchodzącego na rynek pracy, jak i samym młodym ludziom, którzy dzięki praktycznym zajęciom będą mieli ułatwiony start w przyszłość. Niewykluczone także, że takie zmyślne działanie employer brandingowe faktycznie okaże się opłacalne dla firmy i za jakiś czas z posianych nasion wyrosną plony w postaci nowych, lojalnych pracowników Capgemini. Co więcej, stworzenie klasy o praktycznym profilu, nastawionym na kształcenie umiejętności niezbędnych na rynku pracy, dotyka bardzo ważnego problemu – niedopasowania edukacji do rzeczywistości. Wspomniana firma może być prekursorem rewolucji edukacyjnej, która odmieniłaby wreszcie oblicze polskiego szkolnictwa.
Innym rozwiązaniem zastosowanym przez Capgemini było stworzenie specjalnego programu, mającego na celu przystosowanie do pracy i zatrudnienie osób w wieku 50 plus. Jak podkreśla Marcin Nowak, dzięki temu przedsięwzięciu firmie udało się zatrudnić dużo nowych pracowników, zarówno z Polski, jak i zagranicy, dzięki czemu znacznie zwiększyła się różnorodność zespołów.
Nie tylko rekrutacja
Oprócz wspomnianych innowacyjnych programów, firmy z sektora SSC/BPO muszą jednak stosować także inne metody pozyskiwania pracowników. Jedną z nich jest oczywiście przyznawanie podwyżek. Oczekiwania płacowe kandydatów nieustannie rosną i dotyczy to wszystkich grup – zarówno kandydatów na stanowiska juniorskie, jak i tych ze znacznie większym doświadczeniem. Już teraz, potencjalni pracownicy na rozmowach podają kwoty większe niż te, które są w stanie zaoferować im firmy. W obliczu faktu, że coraz trudniej jest pozyskać pracowników, przedsiebiorstwa są więc niejako zmuszone do ciągłego podnoszenia pensji. Oczywiście, dobre pieniądze są ważne, ale niestety to nie wszystko – nie zagwarantują bowiem pracownikowi zadowolenia z podjętej pracy. Oprócz przyzwoitej pensji, liczą się więc także możliwości rozwoju, pozytywna atmosfera oraz atrakcyjne dodatki pozapłacowe. Dopiero wszystkie te czynniki zebrane razem mogą zapewnić firmie wartościowego, lojalnego pracownika – i to nie tylko w branży SSC/BPO.