Rekrutacja w czasach epidemii
Jeszcze miesiąc temu nikt nie spodziewał się sytuacji, w której znaleźliśmy się dzisiaj. Ogłoszony stan pandemii, kwarantanna, ograniczenia w poruszaniu się, ogromne zmiany w życiu codziennym oraz w gospodarce. Nie inaczej jest też w branży rekrutacyjnej i generalnie na rynku pracy.

Wyzwanie dla działów HR
Apele o pozostanie w domach oraz nowe ustawy ograniczające funkcjonowanie wielu sektorów gospodarki zmieniły w praktyce procesy organizacji i firm. Na porządku dziennym jest praca zdalna, dotyczy to również interesującej nas branży HR. Sytuacja, w której przyszło działać specjalistom Human Resources stanowi duże wyzwanie. Z jednej strony muszą zapewnić firmom stały dopływ kadr, a z drugiej kontaktować się z potencjalnymi pracownikami i trzymać rękę na pulsie. Już dzisiaj spora część ogłoszeń jest oznaczona jako rekrutacja zdalna. Pytanie, czy w praktyce da się tak prowadzić działania i nie spotykać się z kandydatami?
Wachlarz narzędzi
W czasach zdominowanych przez nowe technologie mamy spory wybór narzędzi, które umożliwiają i ułatwiają nam kontakty online. Nie muszą to być od razu narzędzia płatne – spokojnie można skorzystać z ogólnodostępnych platform komunikacyjnych, takich jak: Skype, WhatsApp, Facebook Messenger, Google Hangouts, Viber Messenger oraz Microsoft Teams. Większość z nich bez problemu działa na smartfonach, więc nie trzeba nawet korzystać z komputerów w biurze.
Oczywiście nowa sytuacja wymusza nowe podejście, stąd takie wielkie serwisy jak Pracuj.pl pospieszenie wdrażają nowe funkcje mające na celu usprawnienie zdalnej rekrutacji pracowników. Chodzi głównie o aranżowanie rozmów online, zarządzanie relacjami, raportowanie procesów i mierzenie ich skuteczności. Chodzi tutaj głównie o zintegrowane narzędzie, które w jedneym miejscu skupi najczęściej wykorzystywane przez rekruterów funkcje.
Przejrzysta komunikacja podstawą
Innym ważnym aspektem w czasach pandemii COVID-19 jest przejrzysta komunikacja. Wiele osób funkcjonuje w sporej niepewności o swój los zawodowy, obawia się o aktualny wakat i wynagrodzenie i równoczeście rozgląda za czymś nowym. Dlatego ważne jest, aby rekruterzy konstruowali jasne i konkretne komunikaty. Zaczyna się to już na poziomie ogłoszenia o pracę – stąd wspomniane już tagi “rekrutacja online”.
Ludzie powinni też być zapewnienie o daleko idącej pomocy podczas trwania procesu rekrutacyjnego. Z jednej strony powinien to być czytelny feedback, a drugiej pomoc we wszystkich kwestiach technicznych.
Należy pamiętać, że wdrożenie odpowiednich narzędzi w nowej rzeczywistości jest koniecznością, a dotychczasowe schematyczne działania bazujące na mailu i kontakcie telefonicznym to anachronizm.