Rozmowa o pracę to dziś za mało, czyli marketing rekrutacyjny
Procesy rekrutacyjne w Polsce są dziś znacznie bardziej skomplikowane, niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu. Pracodawcy muszą się bowiem sporo natrudzić, by zatrudnić odpowiednią osobę – zwłaszcza, że wykwalifikowanych kandydatów do pracy jest obecnie bardzo mało. Coraz częściej można więc zaobserwować występowanie zjawiska tzw. marketingu rekrutacyjnego. Jakie sposoby na promocję samych siebie mają dziś pracodawcy?
Marketing rekrutacyjny stosują dziś głównie firmy z branży usług wspólnych oraz IT. Wynika to właściwie z dwóch powodów: po pierwsze, bardzo trudno o zatrudnienie specjalisty z odpowiednim poziomem wiedzy i doświadczenia, zaś po drugie – branże te są szczególnie popularne wśród osób młodych. Potrzebne są więc takie metody rekrutacji, które “trafią” do wybranego targetu. To właśnie dlatego coraz większą wagę zyskują takie procesy pozyskiwania pracowników, których pierwszy etap odbywa się na przykład poprzez media społecznościowe czy rozmowę przez komunikator Skype. W kwestii wirtualnych rozmów o pracę, jedna z firm wypracowała zresztą jeszcze ciekawsze rozwiązanie: poprzez zastosowanie narzędzia HireVue. Dzięki niemu, kandydat zaproszony do udziału w pierwszym etapie rekrutacji, dostaje przesłanego przez rekrutera linka, a potem nagrywa swoje odpowiedzi za pomocą kamerki na komputerze lub w smartfonie. Sposób ten jest nawet lepszy niż Skype, bo nie trzeba umawiać się z kandydatem na konkretną godzinę, a poziom wiedzy sprawdzany jest dokładnie w ten sam sposób.
Gra w rekrutację
Wśród innych popularnych metod wykorzystywanych w marketingu rekrutacyjnym, zaszczytne miejsce zajmuje oczywiście grywalizacja. Ten sposób wyławiania kandydatów świetnie sprawdza się zwłaszcza w rekrutacji na stanowiska, na których trzeba wykazać się umiejętnością logicznego myślenia, szybkością podejmowania decyzji, krytycyzmem i wysoką odpornością na stres. Przeniesienie zasad gier do rzeczywistości doskonale obnaża także cechy charakteru i temperament kandydatów (w ten sposób można wyłonić np. naturalnych liderów). Przedsiębiorstwo, które chce wyszukać pracowników przy pomocy grywalizacji, może zdecydować się na zorganizowanie spotkania “w realu”, we własnej siedzibie (wtedy rekrutacja przemieni się w sesję Assessment Center) lub też koordynowanie tego procesu przez Internet (popularne stają się gry online, na które kandydaci logują się przez Facebooka czy Linkedina).
Na dzisiejszym rynku pracy, szczególnie w niektórych branżach, to pracownicy mają obecnie największą siłę przebicia – i to oni decydują, którą firmę ostatecznie wybiorą. Dlatego tak bardzo liczy się dziś skuteczny employer branding– czyli wypracowywanie wizerunku firmy jako przyjaznego pracodawcy.