Jak zwiększyć swoje szanse na rynku
Na rynku pracowników niełatwo znaleźć osobę, która spełnia kwalifikacje pracodawcy. Szczególny niedobór widać wśród informatyków, inżynierów, specjalistów oraz osób z branży budowlanej i produkcji. Brakuje także pracowników nisko wykwalifikowanych oraz sezonowych. Nic więc dziwnego, iż specjaliści HR coraz więcej uwagi poświęcają opracowywaniu taktyk pozyskiwania pracowników. Oto kilka wskazówek, które mogą przydać się podczas rekrutacji.
To co jest podstawą skutecznej rekrutacji to działanie wielotorowe. Nie można dziś tak jak jeszcze kilka lat temu ograniczyć do publikacji ogłoszeń. Aby znaleźć pracownika na kluczowe stanowiska w firmie trzeba dziś wykonać o jeden krok więcej. Dobrą praktyką jest choćby poszukiwanie kandydatów w niestandardowych miejscach – m.in. poprzez nawiązywanie współpracy z uczelnianymi biurami kariery czy poszukując kandydatów w mediach społecznościowych. Szczególnie popularne jest także angażowanie obecnych pracowników w poszukiwania nowych – polecenia osób to szansa na to, aby znaleźć dobrego, wykwalifikowanego kandydata do pracy bez długiej i żmudnej selekcji. Aby jednak to się udało, pracownicy muszą czuć się z firmą związani, identyfikować z jej misją i wartościami.
Aby zwiększyć swoją szansę na zdobycie kandydata, niezbędna jest także marka i dobra reputacja. Firma, o której dobrze się mówi i dobrze się pisze ma zdecydowanie większe szanse na przyciągnięcie pracowników. Aby opinia się rozprzestrzeniła, należy wykorzystywać kanały komunikacji, które często wykorzystywane są przez pracowników – przede wszystkim internet oraz media społecznościowe. Dobrym pomysłem jest także współpraca z uczelniami wyższymi, np. w formie programów stażowych, dzięki której firma zaistnieje w świadomości osób wchodzących na rynek pracy i postrzegana jest jako wspierająca młode talenty.
Wspomniana już komunikacja poprzez internet to dziś jeden z najważniejszych elementów employer brandingu. Portale społecznościowe takie jak Facebook, GoldenLine czy LinkedIn to szansa na dotarcie do potencjalnych pracowników, ale i możliwość na budowę wizerunku firmy. Nie warto ignorować także forów internetowych branżowych, gdzie wiele osób zdobywa bardzo szczegółową wiedzę na temat ewentualnego pracodawcy.
Nie mniej istotne jest także tworzenie sieci relacji biznesowych – tzw. networking. To dzięki kontaktom z innymi podmiotami w branży możliwe jest wymienianie się informacjami na temat potencjalnych cennych kandydatów do pracy. Budowanie sieci warto rozpocząć od spotkań branżowych takich jak konferencje czy kongresy. Jak twierdzą specjaliści, największą korzyścią wynikającą z wykorzystywania networkingu jest skrócenie procesu rekrutacji oraz ograniczenie kosztów – do pracodawcy trafiają bowiem osoby z doświadczeniem, sprawdzone przez inne firmy. Właśnie dlatego tą drogą najlepiej rekrutować managerów.
Rynek pracy wymaga dziś elastyczności, kreatywności oraz wysiłku w sięganiu po niestandardowe metody i praktyki. Jednak rekrutacja nigdy nie okaże się sukcesem, jeśli firma nie będzie cieszyć się dobrą opinią w branży i nie zaoferuje kandydatom dobrych warunków pracy. To minimum, które po prostu trzeba spełniać.