Wyzwania współczesnego HRowca
Każdy pracownik działu HR wie, że branża ta ostatnimi laty podległa ciągłej, dynamicznej przemianie. Odpowiedzialny HRowiec, aby sprostać wymaganiom rynku, musi być na bieżąco – zwłaszcza, że to jego praca bardzo często decyduje o sukcesie firmy, dla której pracuje. Jakie nowe wyzwania czekają osoby zarządzające zasobami ludzkimi organizacji? Podpowiada firma Deloitte.
To co stanowi największe wyzwanie dla pracowników działo HR i ostatnimi laty najczęściej pojawia się w zestawieniach najważniejszych trendów tej branży to znalezienie oraz dobre przygotowanie do pracy przyszłych liderów – wskazuje na to aż 89 proc. badanych HRowców. Kogo potrzeba najbardziej? Doświadczonych oraz mobilnych menadżerów z wykształceniem technicznym lub inżynieryjnym. Jak próbują ich znaleźć? Przede wszystkim realizując programy stażowe, w których udział biorą młodzi i utalentowani, łowieni jeszcze w trakcie studiów. Są oni przygotowywani nie tyko do aktualnej pracy, ale także do przyszłych funkcji – liderów bowiem często trzeba przeszkolić.
Wyzwaniem, na które wskazują pracownicy Human Resources jest także zadbanie i odpowiednie kierowanie pracownikiem starszych oraz bardzo doświadczonych. Chodzi przede wszystkim o osoby z pokolenia 40, a nawet 50, których styl komunikacji bardzo różni się od tego, który prezentują młodzi milenialsi. Rekrutacja wielopokoleniowa jest trendem, który przez najbliższe lata z całą pewnością się utrzyma – społeczeństwo Polski, ale i całej Europy starzeje się. W chwili obecnej, Polacy po 60 roku życia stanowią już 22 proc. całej populacji, a każda kolejna generacja żyje nawet o 15 lat dłużej od swoich rodziców. Aby wykorzystać potencjał tych bardzo różnych od siebie pracowników, wykorzystać ich styl i sposób pracy, po to by z sukcesem kształtować politykę organizacji – w tym płacową, potrzeba dobrze przygotowanego działu HR.
Równie istotne co wykorzystanie doświadczenia pracowników jest czerpanie z ich różnorodności – przede wszystkim kulturowej. A wielokulturowych zespołów przybywa, zwłaszcza w branży informatycznej. Dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wskazują, że w minionym roku ponad 700 tysięcy cudzoziemców otrzymało pozwolenie na pracę, a liczba ta zapewne będzie wzrastać. Oznacza to, iż eksperci działu HR muszą się rozwijać – przede wszystkim udoskonalać swoje twarde i miękkie kompetencje oraz zdobywać wiedzę specjalistyczną dotyczącą specyfiki kraju lub krajów z których pochodzą pracownicy lub kandydaci do pracy.
Co jeszcze czeka branżę HR? Przede wszystkim zmiana podejścia do rekrutacji, która wymagać będzie od rekruterów nowych, bardziej aktywnych działań. Takich jak choćby rekrutacja on-line, zmuszająca osoby zatrudniające do zwiększenia swoich kompetencji w zakresie umiejętności cyfrowych. To także poszukiwanie pracowników do konkretnych zadań – trend ten widać szczególnie w organizacjach prowadzących wiele, różnorodnych projektów. Znalezienie szybko odpowiedniej osoby, posiadającej do tego wysokie kwalifikacje, wymagać będzie tworzenie atrakcyjnych ofert.
Wyda się więc, że działy HR coraz częściej zmieniają się w swoiste centra dowodzenia firmy – miejsce, w którym kształtuje się politykę firmy oraz buduje jej potencjał. Przede wszystkim ludzki.