Bezpośrednio po specjalistów
Najcenniejszym zasobem w przedsiębiorstwach są ludzie. Zdają sobie z tego sprawę niemal wszyscy pracodawcy, w szczególności zaś teraz – w erze rynku pracownika. Jednak deficyt pracowników i ciągła licytacja firm o każdego kandydata sprawiają, że zbudowanie dream teamu staje się coraz trudniejsze. Dlatego też coraz częściej w rekrutacji specjalistów korzysta się z metody direct search.
Zmieniający się świat
Starsze pokolenie odchodzi na emeryturę, wielu wartościowych specjalistów wyjechało do pracy za granicą już przed laty, a stanowiska wymagają coraz bardziej specjalistycznej wiedzy. Nic dziwnego, że w czasach wzrostu gospodarczego rośnie również problem ze znalezieniem rąk do pracy. W takich warunkach oczywistym jest, że eksperci, którzy posiadają potrzebne doświadczenie i wiedzę, mają już z reguły satysfakcjonujące warunki zatrudnienia i atrakcyjne wynagrodzenie, więc nie szukają aktywnie pracy i nie da się do nich trafić tradycyjnymi ścieżkami, np. poprzez ogłoszenia na portalach z pracą.

Poszukiwania bezpośrednie
Metoda direct search (z ang. bezpośrednie wyszukiwanie), to usługa oferowana przez profesjonalne agencje doradztwa personalnego. Polega na tym, że headhunter korzystający z bazy specjalistów tworzonej przez agencję oraz z konsultacji z zaprzyjaźnionymi ekspertami z różnych branży buduje profil idealnego kandydata, a później poszukuje osoby odpowiadającej takiemu opisowi i przedstawia ją klientowi, czyli pracodawcy, który chce obsadzić wolne stanowisko. O wartości metody direct search wspomina Joanna Kot, Project Manager w dziale Rekrutacji Advisory Group TEST Human Resources:
Największą korzyścią tej metody rekrutacji jest możliwość pozyskania kandydatów, którzy w teorii są na rynku rekrutacyjnym niedostępni, bo aktywnie nie poszukują pracy.
Dwie strony medalu
Wiele agencji oferuje także gwarancję satysfakcji. Jeśli umowa ze znalezionym przez nie pracownikiem nie zostanie przedłużona po okresie próbnym, to agencja prowadzi ponowną rekrutację bez dodatkowych płatności. Pomimo tych wszystkich zalet, wiele osób podkreśla, że metoda ta bywa mieczem obosiecznym, ponieważ tak samo nasza firma, jak i konkurencja może z niej korzystać. Wtedy staje się to tylko bardziej efektywnym procesem rotacji kadrowej. Jednak biorąc pod uwagę, że jest to najlepsza (bo najbardziej skuteczna) opcja dla firm walczących o wybicie się na rynku, to trudno oczekiwać, że zrezygnują z niej z powodów etycznych.