Jak rekrutować na kluczowe stanowiska w firmie?

Gdy stajemy przed potrzebą rekrutacji pracownika, wrzucamy ogłoszenie na popularne serwisy tematyczne i czekamy. Najczęściej nic się nie dzieje i dopiero wtedy zaczynamy się zastanawiać, czy zrobiliśmy wszystko co trzeba. W przypadku świadomych firm taki scenariusz nie ma jednak racji bytu. W poszukiwaniu odpowiednich kandydatów stosują one planowaną strategię rekrutacyjną i mają świadomość, że musi być ona dopasowana do stanowiska. 

rekrutacja pracowników

Direct Search i Executive Search – ich istota i subtelne różnice

W przypadku stanowisk managerskich lub też specjalistycznych, zdecydowana większość potencjalnych pracowników to tzw. kandydaci pasywni. Nie szukają aktywnie pracy i należy je dopiero przekonać do zmiany firmy. Pierwszym etapem jest oczywiście dotarcie do takiego “ukrywającego się” kandydata. Aby jednak to osiągnąć, konieczny jest dobry research – poznanie stanowiska, firmy oraz profilu potencjalnych kandydatów. Takie podejście stanowi istotę metody direct search i pozwala na dokładne, efektywne poszukiwania. Gdy mamy już za sobą przygotowania pora na aktywne działanie. Najczęściej rekruterzy docierają do wybranych osób kanałami społecznościowymi. W przypadku portali specjalistycznych korzystają często z funkcjonalności  boolean lub też x-ray search. Zdarza się też szukać u źródła, czyli np. specjalistów IT poszukiwać na GiTHubie.

Wiemy już na czym polega metoda direct search, warto się teraz zastanowić czym różni się od niej executive search. Zarówno przy pierwszej, jak i drugiej metodzie należy bezpośrednio dotrzeć do pasywnego kandydata – diabeł jednak tkwi w szczegółach… a w tym przypadku w targecie. Executive search dotyczy bardzo wąskiej grupy, najwyższej klasy managerów, ewentualnie najzdolniejszych specjalistów. 

Umiejętności skutecznego rekrutera

Przy rekrutacji na kluczowe stanowiska należy pamiętać, że osoby, do których chcemy dotrzeć mają zazwyczaj stabilną pozycję zawodową i jeśli już zdecydują się na zmiany, to mają wysokie oczekiwania. Rekruter próbujący przekonać do siebie takie osoby musi mieć ogromną świadomość danej branży i bardzo dobre kontakty. W przypadku niepowodzenia koszty jakie poniesie firma będą bardzo duże. Przy etapie bezpośrednich kontaktów z kandydatem należy zachować najwyższą poufność, aby zmaksymalizować poczucie bezpieczeństwa obu stron. Tutaj bez dobrego networkingu, wysokiej kultury osobistej, uczestnictwa w branżowych wydarzeniach i wypracowanych metodach próżno liczyć na sukces. 

W przypadku poszukiwania najlepszych kandydatów na rynku warto zaufać profesjonalistom. Nie powinno więc dziwić, że firmy często korzystają z pomocy zewnętrznych agencji rekrutacyjnych od lat zajmujących się profesjonalnymi rekrutacjach na najwyższe stanowiska. Takie firmy, znając techniki poszukiwań, są w stanie szybko dostarczyć odpowiednich kandydatów i zoptymalizować czas i koszty.

You may also like...