Manager poszukiwany
W dobie rynku pracownika wszyscy skupiają się na pozyskaniu z rynku “szeregowych” specjalistów. Tymczasem znalezienie dobrego managera również nastręcza wielu problemów. Rekrutacja takich osób jest wyzwaniem, ponieważ z jednej strony należy zadbać o wykonanie planów, a z drugiej zapewnić wysoki poziom motywacji i satysfakcji członków zespołu. Znalezienie osoby wyróżniającej się komunikatywnością, decyzyjnością, empatią i cierpliwością nie należy do łatwych zadań.

Tradycyjne metody już się nie sprawdzają
Sam profil stanowiska już na starcie stawia wysoko poprzeczkę rekruterom. Jak już wspomnieliśmy funkcjonujemy obecnie w czasach rynku pracownika, a deficyt rąk do pracy dotyczy też managerów. Popyt jest wciąż większy niż podaż i znalezienie odpowiedniego kandydata tradycyjnymi metodami zalicza się do pieśni przeszłości. Nie ma co liczyć na to, że zamieścimy ogłoszenie w jednym z popularnych portali i zostaniemy zasypani aplikacjami. Najlepsi specjaliści i kadra kierownicza nie szukają dzisiaj pracy, przeglądając ogłoszenia. Fachowo nazywa się takie osoby kandydatami pasywnymi – oznacza to, że musimy ich znaleźć sami.
Bezpośrednio do celu
W sukurs działom HR przychodzi metoda znana pod nazwą executive search. Metodę tę wykorzystuje się w przypadku rekrutacji osób o wysokim poziomie kompetencji – najlepszej klasy specjalistów, czy też kadry zarządzającej. Executive search to jednak ciężki kawałek chleba – trzeba bowiem dotrzeć do kandydatów bezpośrednio przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów pracy. Metoda bezpośredniego dotarcia to direct search i polega na bezpośrednim wyszukaniu ludzi i kontakcie z nimi. Takie podejście wymaga od rekrutera specjalnych zdolności, ponieważ musi przekonać i skłonić do rozmów osobę, która jest zatrudniona i nie szuka nowego zajęcia. Propozycja wyższego wynagrodzenia często nie wystarczy, by zachęcić do zmiany pracy. Samo dotarcie do takich osób nie jest wcale łatwe, bo portale społecznościowe i te specjalistyczne ukierunkowane na rozwój kariery mogą nie wystarczyć. Liczą się też kontakty zawodowe i rekomendacje oraz własne “bazy kandydatów”. Łączenie różnych metod i duży spryt rekruterów zwiększają prawdopodobieństwo sukcesu.
Ośrodek oceny
Jeśli już uda nam się dotrzeć do obiecującego kandydata na managera, to koniecznie musimy zweryfikować jego kompetencje i umiejętności. Najlepiej do tego nadaje się metoda rekrutacyjna nazywana Assessment Centre. AC zapewnia najwyższą efektywność w ocenie kandydatów i gwarantuje, że proces rekrutacji zakończy się sukcesem. W skrócie polega na przeprowadzeniu grupowego spotkania, podczas którego uczestnicy wykonują zadania (indywidualne i zespołowe). Badane są wtedy kluczowe kompetencje wymagane na danym stanowisku, a wyszkoleni asesorzy czuwają nad przebiegiem całości.
Tylko profesjonalne podejście do problemu rekrutacji managera obniży koszty procesu, zapewni sprawne działania firmy i pozwoli na wyłowienie z rynku prawdziwych talentów.