Dobry pracownik na wagę złota

Pomimo tego, że w dobie rynku pracownika ciężko o nowych specjalistów, każdy pracodawca chce w pierwszej kolejności zatrudnić tych najlepszych. Pracowitość, odpowiedzialność, kwalifikacje są najbardziej pożądane. Już podczas rekrutacji jest wiele do zrobienia, aby zapewnić sobie dopływ takich pracowników. Właśnie na tym powinny się skupiać zarówno agencje doradztwa personalnego, jak i specjaliści wewnętrznych działów HR. Tymczasem proces rekrutacji siłą rzeczy kładzie większy nacisk na kompetencje kandydatów i dopasowanie ich do idealnych profili pod dane stanowisko. Czym zatem powinien wyróżniać się dobry kandydat i na jakie cechy zwrócić uwagę podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Terminy rzeczą świętą

Przede wszystkim terminowość! Nadrzędny cel każdego zespołu to realizowanie zadań i projektów – bez tego mówiąc wprost, nie zarabia się pieniędzy. Równie ważne jest wywiązywanie się ze zobowiązań, dobre planowanie i to, że można na kimś polegać. O ile sprawny manager albo lider mogą w tym pomóc, to jednak ostateczna odpowiedzialność spoczywa na pracowniku. Podobnie jest z umiejętnościami logistycznymi i planowaniem, które tak samo jak w codziennym życiu przydają się też w pracy. Podsumowując – jeśli jedno ogniwo zawodzi, to sypią się terminy całego zespołu.

Czas to pieniądz

Przyjęło się mówić, że czas to pieniądz – jest to pogląd ze wszech miar prawdziwy, szczególnie w biznesie. W modelu pracy na etat dla obu stron powinno być ważne pilnowanie czasu pracy. W praktyce bywa z tym różnie, a w niektórych firmach spóźnienia są na porządku dziennym. Tymczasem należy pamiętać, że poza elementarnymi zasadami uczciwości, notoryczne i nie zgłaszane spóźnienia są podstawą do zwolnienia pracownika. Nieprzestrzeganie czasu pracy to nie tylko zaniedbywanie obowiązków i de facto oszukiwanie pracodawcy, ale też brak szacunku do współpracowników i klientów. Mówiąc wprost, pracownik, który nie przestrzega czasu pracy podcina gałąź, na której sam siedzi.

Motywacja i zaangażowanie

Podobnie jest z zaangażowaniem, które jest kluczowe, szczególnie wtedy, gdy w grę wchodzi praca zespołowa. W przypadku tej cennej u pracownika cechy należy jednak pamiętać, że dużo zależy od pracodawcy, czy raczej bezpośredniego przełożonego. Zaangażowanie, podobnie jak motywację trzeba bowiem podtrzymywać, a z drugiej strony należy pamiętać, że łatwo je “zabić” poprzez złe zarządzanie. Na to ostatnie trzeba uważać zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy wskaźnik fluktuacji kadr niepokojąco rośnie w wielu firmach.

You may also like...