Jak poprawić zaangażowanie pracowników

Pracownicy to największy zasób każdej firmy, a pracownicy zaangażowani to prawdziwy skarb. Niestety często dzieje się tak, że pracodawcy nie zdają sobie z tego sprawy i zaangażowanie umyka ich uwadze. Dopiero w momencie, kiedy wskaźnik fluktuacji kadr zaczyna rosnąć, przypominają sobie o tym ważnym czynniku. Tymczasem zmotywowani pracownicy przekładają się bezpośrednio na zyski firmy.

pracownik

Trzy grupy pracowników

Warto więc rozważyć, co wpływa na poziom zaangażowania i od czego ono zależy. Instytut Gallupa to organizacja, która od lat próbuje znaleźć odpowiedź na to pytanie. Eksperci z tej organizacji podzielili pracowników na trzy istotne grupy. Pierwsza to osoby “zaangażowane”, czyli takie, które są w pełni oddane swojej pracy. Druga to osoby “niezaangażowane”, czyli niepoświęcające zbyt dużo uwagi swoim obowiązkom, a jeśli już to bez należytej staranności i dbałości o jakość. Ostatnia kategoria to osoby “aktywnie niezaangażowane”, które w wyraźny sposób manifestują swoje niezadowolenie z wykonywanych obowiązków i zajmowanego stanowiska.

Pracodawcy powinni zatem dążyć do sytuacji, w której większość pracowników należy do pierwszej grupy. Jeśli jednak jest inaczej, lub postępuje proces, który zwiększa udział dwóch ostatnich grup, należy aktywnie szukać przyczyn takiego stanu rzeczy. 

Narzędzia pomagające zapobiegać

Użytecznym narzędziem z arsenału specjalistów HR będzie badanie satysfakcji pracowników. Najlepiej skorzystać w tym celu z usług profesjonalnej firmy doradztwa personalnego. Tego typu badanie jest realizowane zazwyczaj raz w roku i potrafi skutecznie zdiagnozować problemy zaistniałe w organizacji. Uzyskane w ten sposób informacje są nieocenionym źródłem wiedzy dla kadry zarządzającej i punktem wyjścia do poprawy sytuacji w firmie. Należy pamiętać, że wynik tego typu badań jest skorelowany z poziomem zaangażowania, ale nie jest z nim tożsamy. Oznacza to, że pracownik, który jest zadowolony z pracy, może nie wykonywać swoich obowiązków. W związku z tym pamiętajmy, że satysfakcja to tylko jeden z czynników mających wpływ na zaangażowanie. 

Rozwój i jeszcze raz rozwój

Każdy sprawny manager powinien stawiać na rozwój swoich pracowników i korzystać również z takich narzędzi jak programy rozwojowe. Skorelowane są z tym oczekiwania pracowników, szczególnie tych z pokolenia Y i Z, którzy mają w swoje DNA wpisany ciągły rozwój. Czytelna ścieżka kariery i perspektywy doskonalenia zawodowego działają lepiej niż najlepiej zaprojektowany system motywacyjny. Jeśli bowiem pracownicy wiedzą, że ich praca ma sens, a rzetelne wykonywanie obowiązków skutkuje na przykład awansem, to im po prostu “chce się chcieć”.

You may also like...