Satysfakcja pracowników fundamentem sukcesu firmy

Jeśli pracownicy traktują swoją pracę tylko jako obowiązek, za który otrzymują wynagrodzenie, ciężko mówić o ich satysfakcji. Bardzo szybko praca staje się dla nich uciążliwa i żyją tylko myślą o wolnych weekendach czy urlopie. Podobne podejście może prowadzić m.in. do wypalenia zawodowego. W takim przypadku wiele traci również pracodawca, ponieważ związek między satysfakcją a motywacją i zaangażowaniem jest niezaprzeczalny. Nie będzie zatem przesadą stwierdzenie, że satysfakcja pracowników stanowi fundament sukcesu firmy.  

satysfakcja pracowników

Satysfakcja, czyli co?

Satysfakcji nie należy mylić z poczuciem nieustannego szczęścia. Tak jak w życiu prywatnym, tak i w pracy trafiają się lepsze lub gorsze dni, pojawiają się kryzysy i chwilowe załamania. Nie chodzi zatem o brak problemów, czy wieczne odczuwanie radości.

Na poczucie satysfakcji składa się wiele czynników. Przede wszystkim każdy pracownik potrzebuje widzieć sens w wykonywanych obowiązkach, a to co robi liczy się nie tylko dla niego, ale również dla innych. Oprócz poczucia celowości dużą rolę odgrywa atmosfera w pracy – relacje ze współpracownikami, szefem, czy klientami. Nie można też, rzecz jasna, bagatelizować kwestii wynagrodzenia i wszelkiego rodzaju benefitów. Nie powinny być one jedynym czynnikiem, dla którego wykonujemy codzienne obowiązki, niemniej w znacznym stopniu wpływa na poczucie satysfakcji. Jeśli pracownik nie jest właściwie wynagradzany, zaczyna czuć się niedoceniany, a jego motywacja i zaangażowanie gwałtownie spada.  

Znaczenie satysfakcji pracowników

Poczucie satysfakcji jest ważne dla pracowników, ale również dla firmy. Pracodawca powinien dołożyć zatem wszelkich starań, by jego podwładni byli zadowoleni. Dlaczego? Przede wszystkim, jeśli pracownik przychodzi do pracy tylko dlatego, że musi, nie mamy co liczyć na jego zaangażowanie. Spadnie jakość pracy, atmosfera się pogorszy, możemy się też spodziewać zwiększonej fluktuacji kadr. Opinia pracowników, którzy odchodzą z firmy jest równie istotna. Wizerunek pracodawcy, który nie dba o swoich podwładnych, z pewnością nie przysporzy nam klientów i wpłynie negatywnie na rekrutację pracowników. Kandydaci bardzo często rezygnują bowiem z aplikacji, jeśli poznają nieprzychylne opinie byłych pracowników o danej firmie. Co może zatem zrobić szef, żeby zapobiec podobnym sytuacjom?

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Budowanie satysfakcji pracowników zacząć należy od diagnozy nastrojów w firmie. Istnieje wiele narzędzi HR, które w tym pomogą. Najlepszym sposobem jest przeprowadzanie cyklicznych badań satysfakcji. Anonimowa ankieta przeprowadzana przez zewnętrzną firmę doradztwa personalnego wyklucza możliwość przekłamań wyników badania i redukuje ewentualne obawy pracowników przed wyrażeniem niezadowolenia z pracy. Zebrane w formie raportu opinie podwładnych ułatwiają pracodawcy wyznaczenie kierunku zmian w środowisku pracy, by stało się ono bardziej przyjazne. Diagnoza potrzeb pracowników to zatem podstawa. Co dalej? 

Często pracodawcom wydaje się, że wystarczy przyznać podwyżki i pracownikom od razu polepszą się nastroje. Badania jasno dowodzą, że nie tędy droga. Oczywiście system wynagrodzeń w firmie powinien być sprawiedliwy, a stawki nie powinny znacząco odbiegać do poziomu rynkowego. Nie sposób jednak za każdym razem, gdy morale w pracy spada podnosić płace. W końcu bowiem firma zbankrutuje. Dlatego działania powinny być zdywersyfikowane, a pracownicy zadbani w każdym aspekcie. Budowanie satysfakcji łączy się z jednoczesnym budowaniem wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy. Zadowoleni pracownicy to tacy, którzy identyfikują się z kulturą organizacji i którzy czują sens i celowość swojej pracy. Takiemu poczuciu sprzyja otwarte, życzliwe środowisko, w którym bez obaw można wyrażać swoje zdanie, a przy tym stale się rozwijać. 

You may also like...