Employer Branding, czyli rekrutacja za sceną

Rekrutacja pracowników nie jest już tak prosta jak kiedyś. Żeby przyciągnąć najlepszych kandydatów nie wystarczy publikacja oferty pracy i czekanie na zgłoszenia. Dlatego coraz więcej organizacji inwestuje w Employer Branding, czyli budowanie wizerunku pracodawcy. Jest to dziedzina łącząca wiedzę z obszaru HR i marketingu, a także PRu. Działania employer brandingowe prowadzi się zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz firmy. Na czym dokładnie polegają i jakie korzyści niosą?

Employer Branding – główne cele

Employer Branding

Nadrzędnym celem EB jest zachęcenie jak największej liczby jak najlepszych kandydatów do aplikowania do naszej organizacji. By do tego doprowadzić, należy wpierw zbudować pozytywny, ale zgodny z rzeczywistością, wizerunek firmy na rynku. W założeniu ma się ona stać pożądanym pracodawcą i być na tyle rozpoznawalna, by każdy, kto szuka pracy, w pierwszej kolejności myślał właśnie o niej.

Jak już zostało wspomniane, Employer Branding prowadzi się dwutorowo – wewnątrz i na zewnątrz organizacji. W pierwszym przypadku dążymy przede wszystkim do zbudowania atrakcyjnego środowiska pracy poprzez dbałość o atmosferę i pielęgnowanie kultury organizacji. Zewnętrzne działania polegają zaś na szeroko zakrojonej promocji marki na rynku. Przyjrzymy się teraz szczegółom. 

Wewnętrzny Employer Branding

Nawet najlepsza reklama zewnętrzna nie pomoże naszej firmie, jeśli nie zadbamy o nią od wewnątrz. W pierwszej kolejności skoncentrować się należy na pracownikach już zatrudnionych. To oni będą bowiem najważniejszymi ambasadorami naszej marki. Jeśli oczywiście odpowiednio o nich zadbamy. Chodzi przy tym nie tylko o przyjazną atmosferę, ale również o profesjonalizm i wspieranie rozwoju kadr. Nie zagrozi nam wtedy zwiększona fluktuacja pracowników, która odstraszyłaby nowych kandydatów.

Jak można się zatem domyślić, Employer Branding skupia się m.in. na dbałości o atrakcyjność benefitów. Nawiasem mówiąc, Karta MultiSport, czy ubezpieczenie zdrowotne stały się już wszędzie normą, więc z pewnością nie wyróżnią naszej firmy. 

Wewnętrzy EB to także planowanie akcji, wydarzeń i imprez integracyjnych. Powinny być one zawsze spójne z wartościami organizacji, by nie zostały odczytane jako hipokryzja. Pracownicy muszą czuć, że wszelkie działania pracodawcy są wiarygodne – wtedy z prawdziwym przekonaniem będą polecać firmę innym osobom. 

Zewnętrzny Employer Branding

Dzięki opisanym działaniom wewnątrz organizacji zyskujemy pewność, że nasi pracownicy są zadowoleni. A jak przekonać nowych kandydatów, że wybór naszej firmy jako pracodawcy jest tym jedynym właściwym? Tym zajmuje się zewnętrzny Employer Branding. Wszystko zaczyna się od stworzenia employee value proposition (EVP). Choć brzmi nieco skomplikowanie, to nic innego jak zestaw cech, dzięki którym wyróżniamy się jako pracodawca. Na nich właśnie należy opierać wszelkie akcje. Mowa m.in. o wydarzeniach branżowych, czy panelach eksperckich. Zwłaszcza te ostatnie przynoszą wymierne efekty, nic bowiem nie buduje tak dobrze wizerunku firmy, jak pokazanie jej w roli lidera w branży.

Działania employer brandingowe mogą również w bardziej bezpośredni sposób wspierać rekrutację pracowników. Na przykład poprzez redagowanie ofert w taki sposób, by trafiły do najbardziej pożądanych kandydatów oraz dbałość o stronę internetową firmy. Nie można przy tym zapomnieć o roli social mediów. Ciężko wręcz wyobrazić sobie skuteczny Employer Branding, który pomijałby aktywność na profilach pracodawcy. 

Jak widać, specjaliści od Employer Brandingu muszą znać się na wielu rzeczach. Zakres ich działań jest naprawdę szeroki, a wymienione przykłady nie opisują całego wachlarza możliwości. Bez cienia wątpliwości można jednak stwierdzić, że w dzisiejszych czasach rekrutacja pracowników, która nie posiada wsparcia w postaci Employer Brandingu, ma małe szanse na powodzenie.

You may also like...