Jak wizerunek pracodawcy wpływa na rekrutację
Rynek pracownika przedefiniował dotychczas funkcjonujące zależności. Jeszcze parę lat temu na jedno stanowisko aplikowały dziesiątki osób, a pracodawca mógł wybierać spośród licznych aplikacji. Dzisiaj to pracownicy rozgrywają karty, a firmy muszą ostro konkurować o kandydata na trudnym dla nich rynku. Stare podejście polegające na publikacji oferty i czekaniu na odzew odeszło zatem w niebyt.
Marka pracodawcy
Dzisiaj jedną z rzeczy, która liczy się najbardziej jest wizerunek pracodawcy i jego własna marka. Wizerunkiem nazywamy zespół czynników, które składają się na to, jak firma odbierana jest na zewnątrz. Wpływa na niego promocja, ale również działania wewnętrzne skupione najczęściej na samych pracownikach. Jak łatwo się domyślić, najlepsze efekty da nam synergia działań i skupienie się na obu aspektach promocji.
Badanie satysfkacji

W pierwszej kolejności świadomy zarząd i kierownictwo powinno się skupić na zadowoleniu pracowników. Nie wystarczą tu jednak banalne działania w stylu pakietu benefitów i karty multisport dla każdego. Przede wszystkim liczy się bowiem dobra atmosfera, satysfakcja z wykonywanej pracy, szanse na rozwój i wzajemny szacunek. Dobrym sposobem, by sprawdzić, jak naszą firmę postrzegają pracownicy, jest przeprowadzenie badania satysfakcji. Badanie to pozwala wskazać, co tak naprawdę myślą pracownicy, a także daje okazję do wprowadzenia zmian w odpowiedzi na zauważone przez nich problemy trapiące organizację.
Wiarygodność
Zadowolony pracownik to największa wartość firmy. Właśnie wtedy ma szansę zadziałać marketing rekomendacji, czyli polecanie naszej organizacji przez samych zatrudnionych. Będzie to bezpłatna i skuteczna oraz wiarygodna forma reklamy, szczególnie w mediach społecznościowych. Jeśli chodzi o działania zewnętrzne, to będą to wszelkie aktywności reklamowe zorientowane na pokazywanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Powinny być zaplanowane i spójne z wizerunkiem organizacji oraz stanowić część większej strategii marketingowej.
Dobry wizerunek pracodawcy znacząco wpływa na procesy rekrutacyjne. Na nasze oferty pracy będzie spływało więcej aplikacji, a wskaźnik fluktuacji kadr w firmie będą spadać. Z kolei, jeśli wizerunek będzie zły, to potencjalni pracownicy nie będą chcieli nawet z nami rozmawiać, a tym bardziej wysyłać swoich aplikacji. Jak już wspomnieliśmy, budowę wizerunku warto zacząć od badania satysfakcji. Trudno bowiem zmieniać i poprawiać coś, czego faktycznego stanu nie znamy.