Satysfakcja z pracy – gdzie tkwi sedno?
Każdy pracodawca oczekuje, że jego podwładni będą pracowali jak najlepiej i najbardziej wydajnie. Od tego przecież zależą wyniki przedsiębiorstwa. Oczekiwania te nie wyjdą jednak poza strefę marzeń, jeżeli pracownikom zabraknie poczucia satysfakcji z pracy. Jakie czynniki wpływają na ich zadowolenie? Czy poczucie satysfakcji da się zbudować? Tak, by uniknąć zagrożenia spadku wydajności i uchronić firmę przed zwiększoną fluktuacją kadr?
Kwestia dopasowania

Absolutnie podstawowym czynnikiem, który wpływa na poczucie satysfakcji z pracy jest właściwe dopasowanie osoby do obowiązków. Jeśli bowiem pracownik będzie zmuszony wykonywać zadania znacznie wykraczające poza jego możliwości i kompetencje, stres z tego wynikający uniemożliwi mu odczuwanie zadowolenia. To samo stanie się w przypadku pracy na stanowisku, na którym pracownik nie może się wykazać, a przypisane mu obowiązki są znacznie poniżej jego kwalifikacji. Znudzenie i brak rozwoju z pewnością nie przyniosą mu satysfakcji. Jak zapobiec podobnym błędom w obsadzaniu stanowisk?
Jak można się domyślić, ogromne znaczenie odgrywa tutaj profesjonalna rekrutacja pracowników. W jej trakcie powinno się zweryfikować kompetencje (również miękkie) kandydata pod kątem dopasowania do opisu danego stanowiska pracy. To jednak nie wszystko. Po zatrudnieniu, ważną rolę odgrywa również bezpośredni przełożony. Dobry manager weźmie pod uwagę zarówno predyspozycje, jak i oczekiwania pracownika i będzie rozdzielał zadania tak, by ani nie przeciążać, ani nie podcinać skrzydeł swoim podwładnym.
Bez celu nie ma motywacji
Każdy pracuje chętniej, kiedy widzi sens tego, co robi. Chyba nikt nie lubi czuć się jak trybik, który niewile znaczy i łatwo go zastąpić. Tutaj znowu pojawia się pole do popisu dla mądrego przełożonego. Idealnie, jeśli komunikuje on wizję firmy, podkreślając jednocześnie rolę każdego pracownika w realizacji celu przedsiębiorstwa. Nic tak nie buduje bowiem zaangażowania, jak świadomość, że nasze działania mają znaczenie i wpływają na otoczenie. Oczywiście ludzi poza poczuciem celowości motywują do pracy różne inne rzeczy. Dobry lider zna jednak potrzeby swojego zespołu i potrafi odpowiednio o nie zadbać.
Należy wspomnieć przy tym o mocy informacji zwrotnej. Pracownicy powinni na bieżąco dostawać feedback na temat swojej pracy – czy jest wykonywana zgodnie z oczekiwaniami, czy robią postępy itp. To pozwala im rozwijać się i planować swoją przyszłość w firmie.
Środowisko pracy
Nie można też pominąć wpływu środowiska pracy na poczucie satysfakcji personelu. Nawet, jeśli bowiem pracodawca zadba o wszystkie pozostałe aspekty, a pominie kwestię środowiska, zadowolenie z pracy może zostać zniszczone. Wystarczy już jedna toksyczna osoba, by zatruć atmosferę w firmie. To, jak dogadują się ze sobą członkowie zespołu, czy się lubią, a przede wszystkim szanują, wpływa na jakość ich pracy i przekłada się na sukces całej organizacji. Dopasowanie do zespołu będzie zatem tak samo ważne, jak dopasowanie do stanowiska i powinno być równie wnikliwie sprawdzane w trakcie procesu rekrutacyjnego.
Badanie satysfakcji pracowników
Wprowadzenie działań mających na celu zwiększenie poziomu satysfakcji nie będzie miało większego sensu, jeśli wpierw nie sprawdzimy, jaki jest jego aktualny stan. Najlepszym narzędziem do zbadania tego wskaźnika jest badanie satysfakcji pracowników. Wykonując je cyklicznie, możemy nie tylko dokonać diagnozy nastrojów panujących w firmie, ale również sprawdzić efekty naszych działań naprawczych. W tym celu warto skorzystać z usług zewnętrznej agencji doradztwa personalnego, która zadba nie tylko o profesjonalizm przebiegu badania, ale przede wszystkim zwiększy jego obiektywizm. Pracownicy chętniej będą dzielić się szczerymi odpowiedziami z osobami z zewnątrz, dzięki czemu mamy szansę poznać ich realne problemy i potrzeby. To z kolei pozwoli przygotować najlepszy plan działań, które poprawią sytuację.