Jak stworzyć dobre ogłoszenie o pracę?

Nierzadko firma nie może pozwolić sobie na zakupienie usług firm rekrutacyjnych i zmuszona jest do przeprowadzania rekrutacji „na własną rękę”. Zdobycie idealnego pracownika w taki sposób jest oczywiście możliwe, ale osoba przeprowadzająca rekrutację powinna pamiętać o pewnych podstawowych zasadach. Jedną z nich jest stworzenie dobrego ogłoszenia.

Ogłoszenie = wizytówka firmy

Wciąż najbardziej popularnym sposobem dotarcia do potencjalnych kandydatów jest umieszczanie ogłoszeń o pracę w internecie. Istnieje mnóstwo portali, za pomocą których można opublikować swoją ofertę. Bardzo popularna jest także „autoprezentacja” samych pracowników za pomocą tychże stron. Rekruter ma więc niejako dwie drogi, którymi może pójść: wybrać pracownika spośród osób, które piszą o sobie w internecie lub samodzielnie ułożyć i opublikować ogłoszenie. Większość rekruterów wybiera raczej tę drugą opcję, być może dlatego, że gwarantuje ona lepsze dopasowanie kandydatów do określonych wymagań firmy. Niektóre ogłoszenia o pracę pozostawiają jednak wiele do życzenia i wcale nie zachęcają poszukujących do wysłania aplikacji. Co więc należy zrobić, aby stworzona przez nas oferta była atrakcyjna?

Tytuł wiele może

Po pierwsze, należy pamiętać o umieszczeniu ciekawego tytułu. Rekrutacja pracowników będzie łatwiejsza, gdy „na wstępie” zaciekawimy kandydatów. Pisanie „Dam pracę” lub „Praca dla studenta” na pewno spełni swoją funkcję, ale nic ponadto. Wymyślenie jakiegoś ciekawego zwrotu natomiast zwiększy szansę na to, że nasze ogłoszenie przeczyta więcej osób. Co więcej, jeśli będą oni zaintrygowani, to bardziej prawdopodobne jest, iż całą treść przeczytają z pozytywnym nastawieniem. Dobrze jest zwracać się bezpośrednio do kandydata, np. „Jesteś ambitny? Przyjdź do nas.”

Kandydat – wzrokowiec

Kolejną ważną rzeczą jest estetyka wpisu. To, jak wygląda ogłoszenie, zawsze ma niebagatelne znaczenie. Element ten jest niestety często zaniedbywany lub po prostu się o nim nie pamięta. Ładne, przejrzyste ułożenie tekstu nie tylko pomoże kandydatom dokładnie zapoznać się z treścią, ale także wywoła wrażenie, iż mają oni do czynienia z firmą, zatrudniającą kulturalnych ludzi. Kandydat po przeczytaniu schludnie napisanego ogłoszenia, prawdopodobnie będzie spodziewał się, iż rozmowa także będzie przebiegała w sposób kulturalny.

Dbałość o treść

Przejrzystość dotyczy także kwestii językowych. Ogłoszenie napisane chaotycznie nie tylko będzie niezrozumiałe, ale także zniechęci kandydatów do wysłania aplikacji. Błędy ortograficzne, stylistyczne, czy merytoryczne wywołają wrażenie wszechobecnego bałaganu. Brak umiejętności posługiwania się ojczystym językiem może nasuwać negatywne skojarzenia (np. że osoba pisząca ogłoszenie jest słabo wykształcona lub niedbała). Konsekwencją „niechlujności” w pisaniu może być obniżenie szacunku w oczach kandydata – a przecież wizerunek firmy jest dla nas bardzo ważny.

Wszystko, co chciałby wiedzieć pracownik

Istotnym elementem dobrego ogłoszenia o pracę jest także zawarcie wszystkich cennych informacji. Każdy rekruter powinien przypomnieć sobie na co zwracał uwagę, kiedy sam szukał pracy. Ogłoszenia, w których nie podawano nazwy firmy, proponowanej kwoty wynagrodzenia, godzin pracy lub nie dookreślono, co ma oznaczać status studenta (dzienny czy zaoczny?), większość ludzi traktuje jako nierzetelne. Można powiedzieć więcej – w dzisiejszych czasach nawet młodzi pracownicy są przewrażliwieni na wszelkie oszustwa i jeśli firma nie podaje swojej tożsamości, wiele osób w ogóle nie odpowie na takie ogłoszenie. Na rynku pracy jest bowiem wiele firm, które nie wyjawiają swej nazwy, a gdy kandydat przyjdzie na rozmowę, okazuje się, iż „praca w młodym, dynamicznym zespole oraz wysokie zarobki” okazują się czymś zupełnie innym. Są oczywiście osoby, które nadal będą zainteresowane współpracą. Warto więc zadbać o jak najlepszy wizerunek firmy i napisać wprost, jakiego typu pracę oferujemy. Tym sposobem oszczędzimy czas osób niezainteresowanych, a jednocześnie przyciągniemy tych, którym dany sposób zarabiania pieniędzy będzie odpowiadał.

Rekrutacja pracowników to z pewnością trudny orzech do zgryzienia. Najlepiej skorzystać z usług agencji doradztwa personalnego. Gdy jednak z jakichś względów nie możemy tego zrobić, trzeba pamiętać o tym, że dobre wrażenie można wywołać już na etapie zamieszczania ogłoszenia. A dobra firma przyciągnie dobrych pracowników.

You may also like...