Centra usług biznesowych zatrudniają na potęgę
Branża SSC/BPO przeżywa w Polsce okres prosperity. Korporacje wciąż tworzą nowe miejsca pracy, ale nie zawsze mogą liczyć na dostęp do kadry. Na Śląsku rusza ABSL Academy – kuźnia talentów stworzona dla centrów usług biznesowych.
W Polsce bardzo prężnie rozwijają się centra usług wspólnych (SSC), centra outsourcingu procesów biznesowych (BPO) oraz centra badawczo-rozwojowe. Jak podaje KPMG w naszym kraju działa ponad 650 centrów usług biznesowych. Instytucje te zatrudniają ok. 150 tys. pracowników – podaje ABSL, czyli Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych. To branżowa organizacja reprezentująca sektor nowoczesnych usług dla biznesu. Skąd tego typu firmy pozyskują setki kandydatów do pracy?
Rekrutacja w korporacji
Praca w korporacji ma wiele zalet. Przede wszystkim daje stabilne i pewne zatrudnienie z atrakcyjnymi zarobkami i dodatkami do wynagrodzenia. Szczególnie dla absolwentów jest to ciekawa wizja początku kariery. W centrach usług biznesowych można zdobyć cenne doświadczenie podczas pracy nad międzynarodowymi projektami i dla ważnych klientów. To także współpraca z ekspertami i specjalistami w danej dziedzinie. Najczęściej w takich dużych firmach trzeba posługiwać się językami obcymi, co sprawia, że młody pracownik utrwala sobie kompetencje językowe. Podczas rekrutacji w centrach usług biznesowych trzeba brać pod uwagę, że do pracy potrzeba osób o różnych kwalifikacjach i umiejętnościach. Zewnętrzne firmy outsourcingowe zajmują się coraz szerszą obsługą biznesu od księgowości poprzez IT aż do zarządzania personelem.
Kandydat dobrze przygotowany
Specyfika funkcjonowania centrów usług wspólnych ma to do siebie, że wymaga od absolwentów konkretnych umiejętności. W tym celu powstała inicjatywa ABSL Academy, która wspiera kształcenie przyszłych pracowników sektora nowoczesnych usług biznesowych. Tym razem akademia rozpocznie działalność na Śląsku, gdzie współpracę podjęły trzy uczelnie wyższe: Politechnika Śląska, Uniwersytet Śląski oraz Uniwersytet Ekonomiczny. Zajęcia będą prowadzone przez przedstawicieli firm zrzeszonych w ABSL, ekspertów i praktyków, oraz wykładowców śląskich uczelni. Programy będą nastawione na przekazanie konkretnej wiedzy, zasady działania centrów usług i na doskonalenie potrzebnych w pracy umiejętności.
Celem ABSL Academy jest odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie branży SSC/BPO na wykwalifikowanych pracowników i kształcenie absolwentów, by mogli natychmiast podjąć pracę w centrach usług biznesowych.