Sztuka prezentacji w życiu zawodowym

Niewiele jest osób, u których wystąpienia publiczne nie wywołują żadnego stresu. Najczęściej już sama myśl o przemawianiu do szerokiego grona odbiorców spędza nam sen z powiek, a trema wręcz paraliżuje. Niestety nie da się zawsze unikać problemu. Ze swoim strachem przyjdzie nam się zmierzyć nie raz i nie tylko w szkole, na studiach, na różnego rodzaju egzaminach, ale również w życiu zawodowym. A to jak wypadniemy podczas prezentacji może zadecydować np. o wynagrodzeniu albo dalszej karierze. Jak zatem opanować stres i podjąć wyzwanie, jakim jest publiczne wystąpienie? Na czym polega sztuka prezentacji?

sztuka prezentacji

Kiedy korzysta się z prezentacji?

Niezależnie od tego jakie stanowisko piastujesz w firmie, umiejętność prowadzenia prezentacji przyda Ci się niejednokrotnie. Czy to w momencie przedstawiania wyników swojej pracy, czy przekazywania ważnych informacji swoim podwładnym lub przełożonym, czy też podczas próby zdobycia nowego klienta. Prezentacja może mieć różne formy, najczęściej jednak mamy do czynienia ze stylem mieszanym. Istotne dane z reguły ujmuje się w slajdach, które następnie rozwija się i uzupełnia ustnym przekazem. Ważne są przy tym proporcje – slajdy to tylko dodatek do właściwego wystąpienia. 

Prezentacja to również jedno z zadań w trakcie sesji Assessment Center. Asesorzy z zewnętrznej agencji doradztwa personalnego podają konkretny temat, na który kandydat ma przygotować wystąpienie. Osoby analizujące prezentację oceniają przede wszystkim umiejętność pracy pod presją czasu, kreatywność, wiedzę merytoryczną i sposób komunikacji, a także umiejętność adekwatnego reagowania na słuchaczy. Mając to na uwadze, warto być odpowiednio przygotowanym. W ten sposób unikniemy paraliżującego stresu i będziemy mieli szansę skupić się na celu. 

Przepis na udaną prezentację

1. Kontroluj czas

Żaden słuchacz nie będzie w stanie utrzymać stuprocentowej koncentracji dłużej niż kilkanaście minut. Po tym czasie ludzki mózg poddaje się dystraktorom, a uwaga zaczyna się rozpraszać. Szczególnie istotne informacje powinniśmy zatem zawrzeć na początku swojej prezentacji. 

2. Poznaj odbiorców

Nie mniej ważną rzeczą niż zmieszczenie się w wyznaczonych ramach czasowych będzie dostosowanie treści wystąpienia do odbiorców. Co innego i w inny sposób zaprezentujemy bowiem przełożony, a co innego współpracownikom lub potencjalnym klientom. Warto przy tym zwrócić uwagę nie tylko na adekwatne materiały pomocnicze, ale także, a może przede wszystkim, stylistykę naszej wypowiedzi. 

3. Spójność

Odpowiednie zgranie treści i slajdów nie jest łatwym zadaniem, ale bez tego w naszej prezentacji zapanuje chaos, który skutecznie pogrzebie nasze szanse na sukces. Spójność najlepiej wypracować poprzez wielokrotne próby oparte na przygotowanym wcześniej schemacie.

4. Autentyczność

Bycie sobą ma szczególne znaczenie zwłaszcza podczas sesji Assessment Center. Udawanie kogoś kim się nie jest nie umknie bowiem uwadze wyszkolonym asesorom. Nawet zatem wchodząc w narzuconą z góry rolę, warto zachować szczere oblicze i dać się poznać nie tylko jako specjalista, ale przede wszystkim jako człowiek.  

You may also like...