Koszty nieudanej rekrutacji
W dużych organizacjach proces rekrutacyjny jest niemal nieprzerwanym procesem. Dlatego ważne jest jak przebiega, jaka jest jego skuteczność i efektywność… i ile tak naprawdę kosztuje.
Rachunek zysków i strat
W dobie rynku pracownika pozyskanie nowego specjalisty może być kosztowne – ale w większości przypadków jest to inwestycja opłacalna. Gorzej, gdy pracownik po okresie próbnym zrezygnuje ze współpracy. Badania wykazują, że w Polsce generuje to średni koszt ponad 90 tys. złotych! Co więcej, dochodzi do tego jeszcze strata w postaci ok. 9 miesięcznego czasu potrzebnego na rekrutację i wdrożenie nowego pracownika. Sama rekrutacja to też spory koszt, bo oscyluje w granicach 6 tys. złotych – jednak jest to ryzyko warte podjęcia. Nie dziwi w tym kontekście zjawisko, że firmy chętnie nagradzają premiami swoich aktualnych pracowników za polecenie nowych – to czysta kalkulacja.

Jak się okazuje, ryzyko, że nowy wdrożony pracownik nie będzie kontynuował współpracy jest spore. Prawie co piąty pracownik odchodzi z firmy po 45 dniach. Mniej więcej tyle trwa proces wdrażania go w nowe obowiązki. Nawet, jeśli nie odejdzie wtedy, kolejne szkolenia i usamodzielnienie może potrwać jeszcze dłużej i w skrajnych przypadkach zajmie to aż 6 miesięcy. Jak widać przygotowanie w pełni nowozatrudnionej osoby i “czerpanie z niej zysków” to prawie 9 miesięczny proces.
Skutecznie i do celu
W tym kontekście skuteczność rekrutacji pracowników należy rozpatrywać pod kątem zwrotu z inwestycji. Od skuteczności działu HR zależy rachunek zysków i strat, szczególnie gdy mamy do czynienia z dużą organizacją. Dodatkowo, aby zapewnić ciągłość zatrudnienia i walczyć z wysokim wskaźnikiem fluktuacji kadr trzeba przewidywać i chronić się przed odpływem pracowników. Nic więc dziwnego, że coraz częściej firmy korzystają z doświadczenia agencji rekrutacyjnych. Zewnętrzni specjaliści potrafią efektywnie przeprowadzić cały proces, a dzięki narzędziom, z których korzystają, oszczędzić czas i pieniądze. Gęste sito i trafna analiza profilu kandydatów zwiększają też znacząco szanse, że taka osoba pozostanie w naszej organizacji na dłużej. Jest to klasyczna sytuacja, w której warto wydać czasem nieco więcej, żeby zyskać podwójnie.