Rozwój pracowników sposobem na zwiększoną rotację

W dobie rynku pracownika pracodawcy muszą walczyć z rosnącą rotacją i zachodzą w głowę, jak zatrzymać pracowników w firmie jak najdłużej. Najczęstszym powodem odejścia z pracy jest brak perspektyw, stagnacja, niesatysfakcjonujące zarobki i słaba atmosfera. Nic dziwnego, że zarządzający i działy HR starają się za wszelką cenę ograniczyć wskaźnik fluktuacji kadr. Istnieje szereg metod i działań, które mają w tym pomóc.

Prawidłowa diagnoza

Warto zacząć od zbadania problemu i postawienia słusznej diagnozy. Jednym z pierwszych kroków może być prawidłowe wytyczenie ścieżki kariery dla każdego z pracowników. Często niewłaściwy dobór szkoleń przynosi skutek odwrotny do zamierzonego. Powinno się przeanalizować dotychczasowy zakres obowiązków i określić czynności, które wykonują pracownicy na danych stanowiskach. Następnie warto przyjrzeć się odpowiedzialności, którą niesie za sobą praca na danym stanowisku oraz obszarom działalności, w których pracownicy muszą się poruszać.

Rozmów nigdy za wiele

Kolejny etap to najbardziej sprawdzona metoda, czyli rozmowa z pracownikiem. To właśnie w nieformalny sposób, podczas bezpośredniej rozmowie można uzyskać najwięcej użytecznych informacji. Przy sprawnym przejściu przez ten etap powinniśmy otrzymać jasny przekaz na temat oczekiwań podwładnych. Można łatwo określić, jakich szkoleń pożądają i jakie praktyczne umiejętności są dla nich szczególnie ważne.

Plan idealny

Gdy ustalimy, czego potrzebują nasi pracownicy, będziemy mogli przejść do fazy planowania. Opracowanie długofalowego planu rozwojowego, będzie możliwe właśnie dzięki zebranym w trakcie rozmów danym. Rozwój kompetencji miękkich i twardych pracowników będzie kluczem do sukcesu naszych działań. Należy tylko pamiętać, że nie mogą to być działania incydentalne. Uwzględniając specyfikę naszej firmy, wdrażajmy je stopniowo i konsekwentnie. Plan rozwojowy powinien obejmować odpowiednią pulę szkoleń zależną od stażu naszych pracowników. Im bardziej dopasujemy tematykę i częstotliwość szkoleń, tym lepiej dla wszystkich. Co więcej taki plan powinien wpisywać się w politykę naszej organizacji i stać się jej integralną częścią.

Dobre wdrożenie opiera się też na prawidłowej walidacji, czyli monitoringu efektów i ewentualnej modyfikacji naszych działań. Tylko tak podniesiemy wiedzę i kwalifikacje oraz zwiększymy zadowolenie kadr. Dbałość o rozwój pracowników i jego poprawne wdrożenie jest potężnym narzędziem w walce ze zwiększoną rotacją i niepotrzebnymi zwolnieniami.

You may also like...