Jak usługi, to w Polsce
Biznesowy raport Garntnera, przeprowadzony w 2014 roku napawa dumą największych polskich biznesmenów. Jak się bowiem okazuje, Polska jest najlepszym krajem do lokowania nowych centrów usług biznesowych w rejonie Europy, Afryki oraz Bliskiego Wschodu (EMEA).
Interesujące są wyniki również innego rankingu – Tholons Top 100 Outsourcing Destinations. Według niego, najbardziej atrakcyjną w Europie lokalizacją, przyciągającą firmy z branży nowoczesnych usług dla biznesu, jest Kraków. Niewiele niżej na liście rankingowej znajdują się także Warszawa oraz Wrocław.
Co jest tak atrakcyjnego w polskich miastach, że przyciągają one zagranicznych inwestorów z branży usługowej? Dużą rolę odgrywa tu z pewnością wysoki poziom kompetencji kadr. Nie bez znaczenia jest także stosunek jakości usług do ceny. To właśnie dzięki tym czynnikom, ostatnie dziesięciolecie przyniosło Polsce aż pięciokrotny wzrost liczby usług z kapitałem zagranicznym.
Organizacja TMF Poland, wchodząca w skład TMF GROUP, dzięki temu, że sektor usług działa w Polsce tak prężnie, mogła w tym roku otworzyć nowy dział, kontrolujący usługi biznesowe w różnych krajach na rzecz klientów TMF GROUP na całym świecie.
Polska ma szansę stać się globalnym liderem w branży BPO. W tej chwili, w tym sektorze, ze względu na atrakcyjne ceny, dominują Indie oraz Chiny. Mamy jednak szansę pokonać je jakością naszych usług.
Więcej usług = więcej pracy
Szybki rozwój branży usługowej nie tylko stawia Polskę w dobrym świetle na arenie międzynarodowej, ale przyczynia się także do zwiększania ilości miejsc pracy. W Krakowie, w centrach usług biznesowych z kapitałem zagranicznym, w połowie mijającego roku zatrudnionych było ok. 130 tysięcy pracowników. Poza Krakowem, najwięcej osób pracujących w tym sektorze, znajduje się także we wcześniej wymienionych miastach, czyli Warszawie i Wrocławiu. Według prognoz, w ciągu najbliższych trzech lat, ilość miejsc pracy może wzrosnąć nawet o kolejne 100 tysięcy.
Dzięki rozwojowi usług, miejsca pracy powstają także w innych sektorach – np. branży handlowej, gastronomicznej, transportowej, szkoleniowej, ochrony itd. Rozwija się również koniunktura biurowa, ponieważ napędza ją coraz większe zapotrzebowanie na tego typu powierzchnie użytkowe. W Krakowie, biura firm świadczących usługi biznesowe, zajmują ponad połowę całej powierzchni biurowej w mieście. W Łodzi oraz Wrocławiu wskaźnik ten sięga ok. 40 procent, a w Katowicach i Trójmieście niemal jedną trzecią.
Atrakcyjność branży usługowej w Polsce przyciąga do nas coraz więcej inwestorów. Jeśli prognozy się sprawdzą, ilość transakcji inwestycyjnych przeprowadzonych w 2014 roku przewyższy te z roku 2013, których wartość wynosiła ponad 3 miliardy euro.