Błędy rozmowy kwalifikacyjnej

Oczywistym jest, że Kandydaci chcą wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej jak najlepiej. Niemniej trzeba uważać, by zbyt przesadnie nie wykreować swojego wizerunku. W pewnym momencie chęć sprawienia dobrego wrażenia jest na tyle duża, że treść, sposób mówienia, intonacja, układ rąk, nóg – nie jest naturalna.

Dość szerokie grono kandydatów podczas rozmowy mówi tylko o sukcesach i przedstawia własną osobę w samych superlatywach zamiast rzeczowej analizy swoich dokonań – zarówno te zakończone sukcesem, jak i te mniej udane. Również trzeba pamiętać, że nie możliwym jest znalezienie idealnego kandydata na oferowane miejsce pracy. Tak naprawdę nie ma osoby, która „spełnia wszystkie wymagania”, nawet jeśli w swoim liście motywacyjnym tak napisze.

Nieprzygotowanie się do rozmowy to kolejny z błędów. Kandydaci nieraz nie mają czasu na to aby dowiedzieć się czegoś więcej o firmie do której aplikują. A przecież wystarczy tylko odwiedzić stronę internetową danej firmy, przeczytać o samej firmie, czym się zajmują. Wynika z tego, że kandydatom tak naprawdę nie zależy. Z jednej strony deklarują chęć zmiany pracy, a z drugiej przyznają, że nie wiedzą kim jest potencjalny pracodawca.

Zwykle podczas rozmowy o pracę prędzej lub później pada ze strony prowadzącego wywiad pytanie „Czy ma Pani/Pan jakieś pytania?”. Tutaj inaczej niż w przypadku dwóch omówionych już kwestii odpowiedź „nie” nie świadczy na niekorzyść osoby ubiegającej się o pracę. Należy jednak zauważyć, że niezadanie pytań w tym momencie może oznaczać bezpowrotne utracanie szansy na ich zadanie w ogóle.

Formalny / nieformalny strój – w dobie, kiedy strój nie odgrywa tak dużej roli jak niegdyś (co zauważalne jest w teatrze, filharmonii itp., ), rozmowa kwalifikacyjna jest jednym z tych momentów, kiedy lepiej przyjąć strój formalny, niż nie.

Spóźnienie się na rozmowę. Są różne sytuacje życiowe. Niemniej można zapobiec niektórym z nim. Np. dzień przed rozmową kwalifikacyjną można zaplanować dojazd. Natomiast jeśli mimo wszystko spóźnimy się na rozmowę, mimo naszych najgorętszych starań – wtedy należy zadzwonić i powiedzieć o spóźnieniu (a dane do kontaktu należy wcześniej odpisać).

Zbytnie gadulstwo / małomówność – należy podać informacje rzeczowo i w miarę wyczerpująco, pomijając informacje, które nic nie wnoszą w proces rekrutacji, poza tym, że kandydat nie potrafi wyselekcjonować najważniejsze rzeczy. Nie należy również „chwytać się” drugiej skrajności – a więc odpowiadać lakonicznie. Osoba na rozmowie chce poznać kandydata, na podstawie zwięzłych odpowiedzi niestety nie jest w stanie poznać.

Wyrażanie negatywnego zdania na temat poprzedniego pracodawcy – zła opinia o poprzednim pracodawcy jest bardzo źle odbierana przez osobę rekrutującą. Świadczy o nielojalności oraz może również świadczyć o tym, że kandydat będzie narzekał także na nowego szefa.

Źródło: Advisory Group TEST Human Resources 

You may also like...