Zareklamuj siebie! Rzecz o dobrym CV – cz. I
Curriculum Vitae jest wizytówką, można również powiedzieć, że jest auto-reklamą, która ma zarekomendować danego kandydata przed przyszłym pracodawcą w sposób możliwie najlepszy. CV, jak każda reklama ma na celu zwrócić uwagę, zainteresować i skłonić do „zakupu”, a więc spowodować by potencjalny pracodawca pod wpływem informacji zawartych w dokumencie zdecydował się zaprosić kandydata na rozmowę kwalifikacyjną. Dlatego ważnym jest, aby przygotować swoje dokumenty aplikacyjne z należytą im starannością.
Zasada „złotego środka” a CV
Podstawowe reguły przy tworzeniu CV to: jasność wypowiedzi, konkretna treść, prawdziwe informacje. Odnalezienie „złotego środka” przy tworzeniu własnego CV jest kluczowym aspektem. Kandydat powinien wyważyć wszystkie informacje
i zaprezentować tylko te najważniejsze z punktu widzenia danego stanowiska. Tak więc dobrze jest nie stosować nic nie mówiące skróty oraz zbyt szczątkowe informacje, jak również – z drugiej strony – by nie rozpisywać się za nadto. Najlepiej jeśli dokument aplikacyjny będzie zawierał się w dwóch stronach. A co zrobić, jeśli CV przekracza dwie strony? Wtedy trzeba upewnić się czy wszystkie zawarte informacje są rzeczywiście niezbędne i czy są istotne z punktu widzenia danej oferty. Jeśli tak – w porządku.
CV nie jest dobrym miejscem, aby dać upust zdolnościom artystycznym, chyba, że stanowisko akurat tego wymaga (np. oferty na stanowiska grafika czy kreatywnego w agencji reklamowej – w przypadku takich stanowisk odstępstwa od przyjętych reguł są uzasadnione). Każdy kandydat wołałby, aby jego CV się wyróżniało na tle innych, ale poprzez takie „upiększanie” niestety skutek bywa odwrotny od zamierzonego. Forma CV powinna być jasna i czytelna – nie tylko dla osoby ubiegającej się o dane stanowisko, ale przede wszystkim dla osoby, do której naszą aplikacje wysyłamy.
Coraz częściej kandydaci zamieszczają w dokumencie swoje zdjęcie, natomiast nie każdy z nich pamięta aby było ono: po pierwsze aktualne, a po drugie – formalne. Nie jest w dobrym tonie zamieszczenie zdjęcia z ostatnich wakacji lub imprezy, ani też sprzed dwudziestu lat.
Poprawność ortograficzne jest kolejnym elementem, którego trzeba przypilnować, aby aplikacja przyniosła pożądany skutek. Brak znajomości ortografii niestety nie pozostawia dobrego wrażenia na potencjalnym pracodawcy.