Różne pokolenia na rynku pracy z perspektywy rekrutera

Jak wiadomo, na rynku pracy spotykają się różne pokolenia pracowników. Obecnie najliczniej reprezentowane są generacje X, Y oraz Z. Taka różnorodność ma wiele zalet i służy rozwojowi biznesu, ale może być również przyczyną nieporozumień i konfliktów w zespole. Nie jest bowiem mitem twierdzenie, że każde pokolenie ma swoje charakterystyczne cechy i przyzwyczajenia. Dlatego też niezmiernie istotna jest świadomość tych różnic w procesie rekrutacji pracowników. 

różne pokolenia

Charakterystyka pokoleń

Najstarszą wśród wyżej wymienionych jest generacja X. Choć w zależności od kraju przedziały czasowe mogą się nieznacznie różnić, z reguły zalicza się do niej osoby urodzone w latach 1973 – 1981. Dzieciństwo i wczesna młodość przedstawicieli pokolenia X w Polsce przypadło zatem na okres PRL-u i transformacji. Czują oni silną potrzebę stabilizacji i cenią tradycję. Jako pracowników charakteryzuje ich wysoka lojalność – z pracodawcą wiążą się z reguły na wiele lat. To osoby ułożone i cierpliwe, a autorytety są dla nich bardzo ważne.

Z kolei ludzi urodzonych między 1982 a 1996 zalicza się już do pokolenia Y, zwanego inaczej Millenialsami. Pamiętają oni z jednej strony jeszcze czasy bez telefonów komórkowych i internetu, z drugiej to właśnie oni zachwycali się pierwszymi komputerami. Z tego względu większość z nich swobodnie korzysta z najnowszych technologii. Wyróżnia ich przede wszystkim otwartość na zmiany i nowe wyzwania. Są też z reguły dużo bardziej pewni siebie niż ich starsi koledzy z pokolenia X. Nieraz przypisuje się im roszczeniowość, gdyż znając swoją wartość, nie wahają się stawiać pracodawcy własnych warunków. Zmiana pracy nie stanowi dla nich problemu, a bardziej niż stabilizacja, czy wysokie wynagrodzenie liczy się dla nich swoboda i elastyczność. 

Generacja, którą najtrudniej scharakteryzować, to najmłodsze pokolenie Z wchodzące dopiero na rynek pracy. To, co bez wątpienia można stwierdzić, to to, że najnowsze technologie są dla nich nieodłącznym elementem życia. Od najmłodszych lat mają dostęp do internetu i wszelkich nowinek technologicznych. Są nastawieni na szybkie pozyskiwanie informacji, oraz na dzielenie się swoim życiem i poglądami w mediach społecznościowych. Duża otwartość i bezpośredniość z pewnością odróżnia ich od przedstawicieli poprzednich pokoleń. Chcą mieć wpływ na to, co dzieje się dookoła. Zmienianie świata to dla nich rzeczywistość, a nie tylko idee.

Rekrutacja pracowników z różnych pokoleń

Przed rozpoczęciem kampanii rekrutacyjnej należy zdefiniować grupę docelową, to znaczy określić, do jakiej generacji będą zaliczać się potencjalni kandydaci. Ułatwi to następny krok, czyli dobranie właściwej strategii. To, w jaki sposób prowadzony jest proces, jak się komunikujemy z kandydatem, a przede wszystkim, jak do niego dotrzemy, ma kolosalne znaczenie i może zaważyć na powodzeniu całej rekrutacji. Jak zatem dopasować metody do przedstawicieli konkretnego pokolenia?

Rekrutacja pracowników z pokolenia X

W przypadku poszukiwania pracowników z generacji X warto postawić na tradycyjne techniki. Poza publikacją oferty pracy w internecie, skuteczne okazać się może ogłoszenie w prasie, radio, czy w TV, a także wszelkie billboardy, plakaty, czy ulotki. Jako że przedstawiciele tego pokolenia cenią relacje i wolą bezpośrednie rozmowy niż suche maile, skorzystanie z usług agencji rekrutacyjnej, która ma stały kontakt z licznymi kandydatami, z pewnością będzie dobrym pomysłem. Osoby z generacji X będą bowiem bardziej skore wziąć udział w procesie, jeśli zachęci je ktoś, kogo znają. Rekruterzy powinni przede wszystkim zachowywać profesjonalizm i prezentować wysoki poziom kultury osobistej – to niezwykle istotne aspekty dla opisywanej grupy docelowej.

Rekrutacja Millenialsów

Z kolei millenialsi cenią bardziej luźne podejście do rekrutacji i chętniej niż poprzednicy przystają na zwracanie się po imieniu podczas rozmowy kwalifikacyjnej. W trakcie procesu zadają również mnóstwo pytań dotyczących firmy i tego, co może im zaoferować. Rekruterzy powinni być zatem na to przygotowani. Przedstawiciele pokolenia Y aplikują z reguły do kilku organizacji naraz, należy więc szybko reagować na nadesłane podanie, zanim odezwie się do nich konkurencja. Jeśli chodzi o drogę kontaktu, warto w ich przypadku korzystać z mediów społecznościowych. Większość millenialsów ma swoje profile zarówno na Linkedin, jak i Facebooku. Natomiast na rozmowę telefoniczną lepiej umawiać się z nimi mailowo, mogą bowiem nie odbierać połączeń z nieznanych numerów.

Kandydaci z generacji Z

Kandydaci należący do pokolenia Z mają sporo cech wspólnych z millenialsami. Stawiają na szybkie rozwiązania, luz w kontaktach oraz wymagają wcześniejszego mailowego umówienia się na rozmowę. Jeśli natomiast chodzi o sposoby dotarcia do kandydatów z tej grupy, pamiętajmy, że korzystają oni z innych mediów niż poprzednicy. Przede wszystkim to osoby obecne na TikToku i skupione wokół influencerów, zatem to właśnie tam należy celować z reklamą naszej oferty.

You may also like...