Rekruter bez wdzięku
Rozmowa o pracę dla każdego kandydata bywa stresująca, niezależnie od tego, jak duże doświadczenie i umiejętności posiada. Rolą rekrutera jest m.in. zbudowanie maksymalnie przyjemnej atmosfery podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Jest to szczególnie istotne w czasach deficytu pracowników, kiedy każdemu pracodawcy zależy, by zachęcić kandydata do pracy u siebie. W takiej sytuacji rekruter powinien tym bardziej być wizytówką firmy i godnie ją reprezentować. Niestety niezmiernie łatwo zdyskredytować firmę w oczach kandydata, dlatego warto wiedzieć, jakich błędów unikać, rekrutując nowych pracowników.
Szczerość do bólu
Jedną z typowych wpadek osób rekrutujących jest nadmierna szczerość. Opowiadając o organizacji, nie należy ujawniać, a tym bardziej podkreślać słabych cech swojej firmy. Zdarzają się stwierdzenia: “Ale wie Pan/Pani jak jest. Z szefem się nie podyskutuje.” Do tego nieumiejętne omijanie pewnych wypowiedzi i problem gotowy. Kandydat może przez to właśnie dostrzec w organizacji coś, co go odstraszy na dobre. Tak, jak wspomniany szef, który nie jest otwarty na rozmowę i sugestie.
Fałsz
Zdarza się, że rekruterzy na początku rozmowy starają się być najlepszymi przyjaciółmi kandydatów. Interesuje ich przeszłość i doświadczenie potencjalnego pracownika oraz branża, do której rekrutują. Jednak pod koniec rozmowy potrafią brutalnie pozbawić złudzeń i pokazać, że nie interesuje ich nic więcej poza tzw. “odbębnieniem” obowiązku rekrutacji. To oczywiście nie zachęca do podjęcia pracy. W końcu może to świadczyć jedynie o tym, że wszyscy w firmie myślą jedynie o pieniądzach, a atmosfera nie jest zbyt przyjazna.
Dyplomacja
Rekruter musi mieć wyczucie sytuacji i rozumieć, kiedy może, a kiedy nie powinien pozwalać sobie na pewne rzeczy. Na przykład zbytnia poufałość z kandydatem jest nie na miejscu. I pomimo korporacyjnych zwyczajów zwracania się do siebie wszystkich pracowników, niezależnie od hierarchii, per ty, warto zachować kurtuazyjny formalizm na etapie rekrutacji. Poza tym, dobre kontakty wymagają szeroko pojętego szacunku do drugiej osoby. Na przykład żartobliwe zwracanie uwagi na nietypowe imię lub nazwisko kandydata z pewnością na zbuduje pozytywnej atmosfery.
Jak widać prowadzenie rozmowy rekrutacyjnej nie jest proste. Osobę zajmującą się pozyskiwaniem nowych pracowników powinna cechować przede wszystkim ogromna kultura osobista. Równie istotne jest zbudowanie pozytywnej atmosfery podczas takiej rozmowy. Powinni zwrócić na to uwagę sami pracodawcy i wybrać do trudnego zadania pozyskania presonelu godnego reprezentanta, gdyż Candidate Experience jest na dzisiejszym rynku pracy wszystkim.