Uczynić rekrutację przyjazną
Czy przyjazna rekrutacja jest możliwa? Wiele dziś mówi się o tym, że firmy nie dbają o opinię kandydatów. Okazuje się tymczasem, że popełniają wielki błąd.
Bez odbioru
2 edycja badania Candidate Experience, przeprowadzonego przez eRecruitment wykazała, że aż 46% osób, które nie spotkały się z odzewem firmy po złożeniu do niej aplikacji, przestało kupować jej produkty. Dlaczego tak jest? Kandydaci, których nie poinformowano, dlaczego nie zostali zatrudnieni, czują się zapewne sfrustrowani i niedocenieni. Tymczasem wydaje się, że niepisane zasady kultury nakazują, iż w razie odmowy wypada się skontakować. Jest wielu kandydatów, tygodniami oczekujących na telefon lub mail od potencjalnego pracodawcy. Być może mają oni nadzieję na zdobycie zatrudnienia w wymarzonej firmie i – dopóki nie otrzymają odpowiedzi – nie zaczną szukać innej pracy. Klarowne zarysowanie sytuacji powinno być więc ze strony pracodawcy koniecznością.
Właściwie dlaczego nie?
Oprócz tego, że wielu kandydatów musi domyślać się, że nie dostało pracy, to jeszcze nie mają oni pojęcia, dlaczego tak jest. Czy mieli zbyt mało kwalifikacji, czy też po prostu “nie pasowali” do zespołu? Gdyby kandydaci otrzymywali zaś informację zwrotną, pomogłoby im to dopasować profil zawodowy do oczekiwań innych potencjalnych pracodawców. Inaczej mówiąc, mogliby oni trafniej określić, jakie są ich mocne i słabe strony.
Kandydat = klient
Na szczęście istnieje coraz więcej firm, decydujących się na przystąpienie do Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Robią to prawdopodobnie dlatego, że im się to po prostu opłaca. Dobrze potraktowany kandydat, nawet jeśli nie dostanie pracy, będzie miał z firmą pozytywne skojarzenia. Stosowanie metody przyjaznej rekrutacji działa podobnie, jak zachęcanie klientów do odwiedzenia sklepu. Kandydat do pracy w firmie też jest rodzajem klienta. Jeśli wyniesie on z rekrutacji dobre wspomnienia, chętniej zakupi oferowane przez nią produkty. Przyjazna Rekrutacja ma też wiele wspólnego z Employer Brandingiem. Pozytywna opinia o firmie zapewne szybko rozniesie się wśród znajomych i krewnych kandydata. Organizacja czerpie z tego podwójny pożytek: zyskuje więcej klientów, a jednocześnie ma większe szanse na znalezienie do pracy odpowiedniego specjalisty.
Niedaleko do rynku pracownika
Koalicja na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji powstała ok. półtora roku temu i już ma 120 członków. Liczba chętnych do przystąpienia wciąż rośnie. Duże zainteresowanie projektem może zapowiadać czekającą nas niedługo zmianę. Polscy pracodawcy zaczynają mieć świadomość, jak ważne jest zadowolenie pracownika. Nie powinno jednak ono zaczynać się, jak dotąd sądzono, w momencie zatrudnienia, lecz z chwilą złożenia aplikacji.