CSR szansą na udaną rekrutację

Społeczna odpowiedzialność to termin, który już na dobre zagościł w biznesie, również tym rodzimym. W skrócie jest to koncepcja, czy nawet idea budowania organizacji w oparciu o wartości, które uwzględniają żywotne interesy społeczne. Dotyczy to zarówno zasobów ludzkich, jak i środowiska oraz tworzenia i pielęgnowania  dobrych relacji z interesariuszami (osoby, organizacje, instytucje, etc.). Powstaje pytanie -dlaczego firmy zainteresowane są dbaniem o coś więcej niż tylko rentowność i własny rozwój?

Generacja Z na celowniku

Z jednej strony przedsiębiorstwa dbają o swój wizerunek i taki jest nadrzędny cel działań CSR (eng. corporate social responsibility). Z drugie strony nie mniej ważne jest postrzeganie organizacji przez pracowników, zarówno tych zatrudnionych, jak i przyszłych, których chcielibyśmy pozyskać. Na celowniku działów HR jest aktualnie generacja Z, dla której to, w jaki sposób funkcjonuje jej potencjalny pracodawca okazuje się mieć ogromne znaczenie. Dla pracowników, którzy obok wynagrodzenia i innych benefitów zwracają uwagę na takie aspekty, wybór oferty będzie podlegał dodatkowej ocenie. Kultura organizacji i działania CSR mogą zatem przechylić szalę i wpłynąć na wybór kandydata i jego decyzję o aplikacji do tej, a nie innej firmy.

Dlaczego warto?

Na szczęście coraz więcej firm dostrzega ten aspekt, a sprawne i idące z duchem czasu działy HR potrafią uczynić z tego atut i wypracować przewagę konkurencyjną. Oczywiście nie ma się co oszukiwać – wynagrodzenie nadal jest na pierwszym miejscu, ale jeśli świadomy pracownik będzie miał do czynienia z dwiema porównywalnymi ofertami wizerunek pracodawcy może odegrać kluczowe znaczenie.

Szczególnie dotyczy to dużych organizacji, które niejako z automatu znajdują się “na celowniku” i to jak realizują swoje cele strategiczne nie pozostaje bez echa. Szczególnie widoczne są takie elementy jak kultura organizacyjna, wspieranie akcji charytatywnych, wkład w ochronę środowiska, organizacja wolontariatów. W sytuacji, gdy mamy do czynienia z rynkiem pracownika, czyli, gdy to kandydat do pracy dyktuje warunki, a fluktuacja kadr stale się zwiększa, takie “szczegóły” mają ogromne znaczenie…

Zacznijmy już dziś

Ponieważ jesteśmy w okresie świątecznym warto nadmienić, że to właśnie wtedy obecni pracownicy oczekują wspomnianych działań od swojej firmy. Okazuje się bowiem, że co trzeci badany specjalista oczekuje działań dobroczynnych zwłaszcza w tym okresie.

Nasz rodzimy rynek, pomimo tego, że rozwija się dynamiczne, odstaje jednak od zachodniego, gdzie oczekiwania pracowników i ich świadomość są jeszcze wyższe. Przykładowo, aż 68% badanych Amerykanów preferuje przy wyborze nowego pracowdawcy firmy, które kierują się w swej działalności wartościami ujętymi w ideologii CSR.

Czy już dziś warto pójść śladem firm, które wybrały wspieranie interesów społecznych? Odpowiedź na to pytanie nasuwa się sama – rynek pracownika i świadomość pokolenia Z nie pozostawiają polskim pracodawcom większego wyboru.

You may also like...