Praca w korporacji – jak wygląda rekrutacja?

Bez wątpienia rynek outsourcingu w Polsce jest obecnie w rozkwicie, a międzynarodowe organizacje chętnie otwierają w naszym kraju swoje oddziały. Szczególnie prężnie rozwija się sektor SSC/BPO, czyli centra usług wspólnych. Przedsiębiorstwa te zatrudniają ogromną liczbę ludzi, również osoby bez doświadczenia. Nic dziwnego zatem, że praca w korporacji staje się pierwszym wyborem dla świeżo upieczonych absolwentów wchodzących dopiero na rynek pracy. Jak wygląda rekrutacja pracowników korporacyjnych? Czego wymaga i co oferuje w zamian tego typu firma? 

praca w korporacji

SSC/BPO w skrócie

Centra usług wspólnych najczęściej zajmują się wsparciem dla firmy matki (SSC) lub innych organizacji (BPO) w konkretnych obszarach takich jak księgowość, IT lub obsługa zamówień. Outsourcowanie tych procesów z jednej strony wpływa na obniżenie kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa w rodzimym kraju, z drugiej zlecenie ich wyspecjalizowanej jednostce podnosi jakość usług.

Polska odgrywa na rynku outsourcingu znaczącą rolę, gdyż przy stosunkowo niskich kosztach, oferuje wysoką jakość pracy. Nie dziwi zatem fakt, że zachodnie korporacje z chęcią inwestują w naszym państwie. Oprócz konkurencyjnych cen naszą przewagę budują również dobrzy specjaliści, dzięki czemu zlecenia obejmują coraz bardziej skomplikowane i zaawansowane procesy.  

Miastem, które wyróżnia się pod tym względem jest Kraków, zwany zagłębiem SSC/BPO. Międzynarodowe organizacje przyciąga tutaj przede wszystkim ogromny potencjał pracowniczy. W 2020 roku w stolicy Małopolski działało ich już 234. Innymi regionami, które również mogą pochwalić się sporą liczbą tego typu inwestycji są Śląsk, Wrocław, Warszawa Poznań i Trójmiasto. To, co łączy wymienione miejsca to duże ośrodki akademickie, które dostarczają wykształconą kadrę.

Sylwetka pracownika SSC/BPO 

Kto w pierwszej kolejności ma szansę znaleźć zatrudnienie w sektorze? Przede wszystkim osoba znająca języki obce. Angielski jest przy tym absolutną podstawą, komunikują się nim bowiem ludzie na całym świecie. By jednak podnosić poziom obsługi, firmy outsourcingowe dążą do jej świadczenia w języku rodzimym konkretnego klienta. Praca w korporacji stoi zatem otworem przed każdym, kto poza angielskim, zna jeszcze inny język np. niemiecki, francuski, czy szwedzki. 

Drugą absolutnie podstawową cechą charakteryzującą idealnego pracownika branży SSC/BPO jest wysoka odporność psychiczna. Z jednej strony będzie bowiem niejednokrotnie poddany stresowi (działając np. pod presją czasu), z drugiej jego zadania będą powtarzalne i monotonne. 

Kandydata powinien się także wykazywać komunikatywnością i umiejętnością pracy w zespole, bez której w korporacji ani rusz.

Warto również wspomnieć, że wiedza specjalistyczna, czy doświadczenie nie są tak istotne jak wymienione wyżej aspekty. Nabywane są one stopniowo w trakcie licznych szkoleń i w procesie onboardingu.

Realia rekrutacji

Mimo że wymagania do pracy w korporacji wydają się niewielkie, nie oznacza to wcale, że rekrutacja pracowników jest prosta. Problem nie tkwi tutaj bowiem w znalezieniu kandydata o unikalnych umiejętnościach, ale w zatrudnieniu naraz kilkunastu, kilkudziesięciu lub nawet kilkuset osób o podobnych kompetencjach. Z rekrutacją wolumenową, bo o niej tutaj mowa, mamy do czynienia za każdym razem, kiedy otwiera się nowy dział lub cały oddział międzynarodowej firmy. Choć chętnych do pracy w korporacji nie brakuje, ich liczba nie jest na rynku nieskończona. Do tego dochodzi konkurencja, która w wymienionych wcześniej dużych miastach jest dość spora. Z tego samego względu korporacje borykają się również z fluktuacją pracowników już zatrudnionych, która wymusza stałe uzupełnianie braków kadrowych.

W takich okolicznościach rekrutacja wcale nie jest łatwym procesem, a organizacje inwestują w jej skuteczność wiele pieniędzy i wysiłku. Najczęściej współpracują z doświadczonymi agencjami doradztwa personalnego, które posiadają bazy CV i sieć kontaktów. Chętnie korzystają także z systemu poleceń za wynagrodzenie, prześcigają się w kreatywnych kampaniach zachęcających do pracy, a przede wszystkim dbają o pozytywne candidate experience. Wszystko po to, by pozyskać jak najszybciej jak najlepszych pracowników.

You may also like...