Pracownik – skoczek

Rynek pracownika sprawił, że współczynniki fluktuacji kadr poszły w górę w większości organizacji, a w szczególności w centrach usług wspólnych SSC/BPO/IT. Wolnych wakatów jest znacznie więcej niż zgłaszających się kandydatów. To zwiększa liczbę “skoczków” – osób często zmieniających pracę, ale także tolerancję pracodawców na takie zachowanie.

Skoczna natura

Kiedyś lojalność była jedną z najważniejszych cech dobrego pracownika. Jednak w aktualnych realiach pracodawcy nie mogą być zbyt wymagający. Dlatego CV wypełnione wieloma wpisami przy niewielu latach doświadczenia, wcale nie musi być źle odbierane. Przyczyną częstych zmian zatrudnienia nie zawsze są bowiem niskie umiejętności, czy przesadna roszczeniowość. Zwykle pierwszym powodem jest chęć rozwoju zawodowego i znalezienia odpowiedniego miejsca dla siebie, a okresy próbne szybko to weryfikują. Pracownicy “skoczkowie” mogą mieć wiele zalet, jednak trzeba podchodzić do nich z odpowiednią ostrożnością.

Wartościowa mobilność

Osoby, które decydują się na regularne zmiany pracy, zwykle wykazują silne kompetencje miękkie, dzięki którym nie mają problemów z wejściem w różne organizacje. Chodzi tutaj zarówno o łatwość nawiązywania kontaktów, szybkość uczenia się, jak i doświadczenia w różnych kontaktach, co jest szczególnie cenne w branży SSC/BPO. Dodatkowo pracownik taki może mieć cenną wiedzę o tym, jak działa konkurencja, co może prowadzić do przyjęcia nowych dobrych praktyk.

Nie wszystko złoto

Skoczkowie mogą być cennymi pracownikami, ale mogą się także okazać pułapką dla nieuważnych rekruterów i menedżerów. Osoba taka, na przykład, może mieć perfekcyjne zdolności autoprezentacyjne, dzięki czemu uchodzi jej zawyżanie swoich kompetencji w CV, a niestety ich weryfikacja następuje dopiero w trakcie okresu próbnego. Nietrudno się domyślić, że generuje to ogromne koszty dla firmy, ponieważ z jednej strony trzeba ponownie wznowić rekrutację, która została zawieszona, a z drugiej istotne zadania dla firmy przez cały czas nie były wykonywane. Do tego zgodnie z umową należy wynagrodzić owego kiepskiego pracownika. Dlatego warto uważnie i na wiele sposobów sprawdzić kandydata w trakcie rekrutacji.

Niepewna inwestycja

Dużym problemem są także inwestycje w rozwój pracownika skoczka. Szkolenia i certyfikaty to zarówno koszty samej organizacji, ale także czasu, który pracownik na nie poświęca, zamiast na obowiązki. Warto uważać z dozowaniem takich środków na skoczków, zwłaszcza na początku ich pracy, choć z drugiej strony może to być również powód do ich szybszego odejścia. Jak zwykle trudno jest odnaleźć złoty środek.

Minimalizacja strat

By być bezpiecznym od takich problemów, warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji rekrutacyjnej, która daje gwarancję satysfakcji zatrudnienia oraz ma doświadczenie ze skoczkami i potrafi odróżnić tych poszukujących od tych oszukujących. W dodatku osoby takie najlepiej zatrudniać na początek na stanowisko związane z konkretnym projektem. Jeśli po realizacji projektu będą chcieli zostać, to firma zyska dobrego nowego pracownika, a jeśli nie, to wszyscy mogą rozejść się w pokoju i bez większych strat.

You may also like...